NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)

*
Intercity
540 posts
NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« on: Monday 16 May, 2016, 21:47:55 »
Het is inmiddels al weer heel lang geleden dat ik een pakket het uitgebracht, met zo'n beetje alle bestaande bovenleidingsmasten in Nederland, en zelfs nog wat draden erbij. De masten zijn in de loop der jaren veel toegepast, de draden echter alleen maar echt op de Hoekselijn. Ook wel begrijpelijk, want het los bedraden van routes is nou eenmaal een hoop werk.

Met al het bovenleidingsgeweld op het TS2016-forum, vond ik het wel eens tijd worden om ook de MSTS-routes te voorzien van nieuwe bovenleiding, simpelweg door nieuwe masten te ontwikkelen met dezelfde naamgeving, zodat alle bestaande shapes simpelweg worden overgeschreven.

De masten zijn geheel opnieuw gemaakt (hier ben ik voor mijzelf al sinds 2009 mee bezig) en zijn voorzien van realistische textures. Door slim gebruik van 2D-details en alpha's, hebben de masten minder polygons dan de oude bestaande masten. Ook de draden hebben een flinke update ondergaan. De maatvoering van de masten is ook aangepast, waardoor deze niet compatibel zijn met de oude masten.

Momenteel ben ik bezig om een pakket te ontwikkelen voor de Hoekse Lijn, juist omdat die route als enige ook gebruik maakt van de draden en de masten daardoor volledig tot hun recht zullen komen. Ook worden er relatief weinig verschillende masten gebruikt, wat de hoeveelheid werk ook minder groot maakt.


Stuk Hoekse Lijn met nieuwe bovenleiding (zigzag-draad)

Hierna is een pakket met alle standaard DIN-masten, een logische vervolgstap. Ook voeg ik dan wat nieuwe stukken toe, bestaande uit mast + draad voor vaste lengtes recht spoor, en iets meer variatie qua draadlengte. Een route bedraden wordt daarmee mogelijk iets makkelijker, maar het blijft veel werk. Ach, leuker kunnen we het wel maken, niet echt makkelijker...  ::)


Een bocht voorzien van bovenleiding, losse masten en draden voor 2 sporen tegelijk (stukken van 40 of 50 meter), de binnenbocht is net iets korter dan de buitenbocht.

Eventueel zijn voor bochten ook stukken draad mogelijk, waarbij beide rijdraden verder uit elkaar gaan en een eigen uithouder hebben, daar ga ik nog eens naar kijken. Dat maakt dan ook weer overgangsstukken (recht naar bocht) noodzakelijk, en de kans dat draden niet goed aansluiten wordt een stuk groter.
« Last Edit: Monday 16 May, 2016, 21:56:10 by Quinzeedied »
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #1 on: Tuesday 17 May, 2016, 15:22:26 »
So hey! Dat ziet er goed uit! Lijkt bijna wel een andere simulator! Top man!

Dat maakt dan ook weer overgangsstukken (recht naar bocht) noodzakelijk, en de kans dat draden niet goed aansluiten wordt een stuk groter.

Als je alle bestaande draden inclusief de enkelsporige maakt, moet er altijd wel een mouw aan te passen zijn, toch?

Grtz Steve

*
Sprinter
376 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #2 on: Wednesday 18 May, 2016, 17:35:14 »
Leuk dat er een update komt op de Nederlandse bovenleidingsmasten!  :D Op welke manier wordt de Hoekselijn voorzien van nieuwe masten? Daarmee bedoel ik, worden de bestaande shapes vervangen door de nieuwe bovenleidingsmasten of moeten er wijzigingen aangebracht worden in de Route Editor?

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #3 on: Wednesday 18 May, 2016, 18:55:18 »
simpelweg door nieuwe masten te ontwikkelen met dezelfde naamgeving, zodat alle bestaande shapes simpelweg worden overgeschreven.

Alleen nieuwe shapes ;)
Zitten her en der wel kleine schoonheidsfoutjes in heb ik al gezien, maar dat mag de pret niet drukken.

*
Sprinter
376 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #4 on: Thursday 19 May, 2016, 20:13:33 »
Bedankt voor de informatie. Dan weet ik in ieder geval dat ik geen wijzigingen aan het MRB ATB-EG pakket voor de Hoekselijn hoef aan te brengen. Het overschrijven van de shapes heeft namelijk geen consequenties voor de werking van het ATB systeem ;)

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #5 on: Thursday 26 May, 2016, 19:29:05 »
Hoek van Holland onder nieuwe draden:



Toch niet slecht, dacht ik zo  :D

***
TreinPunt.NL Erelid
Hogesnelheidstrein
www.msts-objecten.nl
1.128 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #6 on: Friday 27 May, 2016, 08:50:16 »
Zeker niet slecht!

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #7 on: Saturday 28 May, 2016, 22:50:42 »
En de bocht bij eveneens Hoek van Holland Haven:



Hier blijkt de beperking van alleen shapes vervangen, in het echt trekken de extra masten alleen het midden van het deel tussen de normale masten, naar buiten.

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #8 on: Sunday 29 May, 2016, 19:23:57 »
Ook de afspanning is vervangen door eentje die ik al een hele tijd terug had ontwikkeld:



De shape is zo ingesteld dat de extra voet van de schuine trekdraden nu ook zichtbaar is, en het ding op de juiste hoogte en breedte zit.

*
Sprinter
376 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #9 on: Tuesday 31 May, 2016, 18:05:22 »
Ziet er gaaf uit!!

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #10 on: Sunday 26 June, 2016, 23:17:10 »
Zo, een nieuw brugmastje:



De oude klopte van geen kant, daarom maar een volledig nieuwe mast ontwikkeld.
Om in de Hoekselijn ingepast te kunnen worden, niet helemaal voorbeeldgetrouw, maar het ziet er zo zeer goed uit.

Door al het vakwerk, komt 1 mast wel neer op 3000+ polygons. Maar ze komen niet zo veel voor als de andere masten, dus dat kan wel zonder problemen. Het oog wil immers ook wat :)

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #11 on: Monday 27 June, 2016, 17:52:20 »
Dat ziet er erg voorbeldgetrouw uit! Maar is 3000 niet wat veel voor een mast die je tijdens je rit maar 1 à 2 seconden in detail ziet?

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #12 on: Monday 27 June, 2016, 20:15:07 »
Maar is 3000 niet wat veel voor een mast die je tijdens je rit maar 1 à 2 seconden in detail ziet?

En of! En dan ben ik nog polybesparend te werk gegaan ook  ::)
Beide bovenleidingsloze bruggen liggen wel vlakbij stations, dus daar rijd je al wat minder snel ;)

Het ontwikkelen van deze mast maakt wel meerdere historische masten mogelijk. Dit type vakwerkmast werd vroeger namelijk veel vaker toegepast, ook als mast bij DIN-portalen met een lange overspanning bijvoorbeeld. Op station Eindhoven zijn er nog wel wat te vinden.
Ook werd voor afspanningen soms een vergelijkbare mast gebruikt, dan wel met een rechte mast in plaats van een mast die naar de basis breder wordt.

@Sander: de brugmasten bij station Vlaardingen staan verkeerd om. Misschien iets om mee te nemen in de update voor de ATB? Aangezien jij waarschijnlijk wel deels in de Route Editor bezig bent? Ook staat de mast aan stationszijde, te dicht op de brug.
« Last Edit: Monday 27 June, 2016, 20:22:41 by Quinzeedied »

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #13 on: Monday 27 June, 2016, 23:13:12 »
Af:



De metalen geleiderail verlengt (zoals in het echt).
Omdat deze masten stevige portalen hebben, hoef er geen schuine steunconstructie meer tegenaan.

In Vlaardingen staat eigenlijk een iets moderner type mast, dat daar gekomen is met de nieuwe brug.
Dus dat is maar een compromis, omdat ik anders weer de route-files moet gaan wijzigen.
« Last Edit: Monday 27 June, 2016, 23:17:57 by Quinzeedied »

*
Sprinter
376 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #14 on: Tuesday 28 June, 2016, 17:57:35 »
@Sander: de brugmasten bij station Vlaardingen staan verkeerd om. Misschien iets om mee te nemen in de update voor de ATB? Aangezien jij waarschijnlijk wel deels in de Route Editor bezig bent? Ook staat de mast aan stationszijde, te dicht op de brug.

In Vlaardingen staat eigenlijk een iets moderner type mast, dat daar gekomen is met de nieuwe brug.
Dus dat is maar een compromis, omdat ik anders weer de route-files moet gaan wijzigen.
Het maakt niet zoveel uit als jij de route aanpast in de Route Editor. Jij hebt er denk ik beter kijk op welke masten niet helemaal juist staan.

Dus mocht het nodig zijn een aantal masten in de route-files te wijzigen, kan ik altijd nog achteraf een update van het ATB-systeem incl. jou gemaakte wijzigingen uitbrengen.  ;)

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #15 on: Tuesday 05 July, 2016, 22:19:50 »
Ook de kokerbalkportalen zijn nu af:



Op zich zijn alle masten nu wel omgezet.
Echter, wat rondkijken in Streetview rondom Vlaardingen, leerde mij dat het de moeite wel is om de brug bij Vlaardingen voorbeeldgetrouw te maken. Deze wordt voorzien van 2 apart ontwikkelde stukken bovenleiding, met onder andere een mast geïntegreerd in de brug:



Dat betekent voor mij de ontwikkeling van 3 nieuwe masten: een moderne brugmast, losse masten zoals ook gebruikt op de Schiphollijn, en een ouderwetse vakwerkmast. Maar ja, die moest ik uiteindelijk toch nog een keer maken dus... ::)

*
Stoomlocomotief
35 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #16 on: Wednesday 06 July, 2016, 00:56:44 »
 ;)Wordt een mooi setje......... 8)

grt Pieter

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #17 on: Sunday 30 April, 2017, 17:00:49 »


Na veel te lange tijd weer eens een update, de op maat gemaakte masten voor Maassluis zijn nu klaar.
Zoveel mogelijk volgens voorbeeld, maar dat is door de gebruikte sporen niet helemaal mogelijk.
Maar nu al veel beter dan eerst :)

Nu nog Vlaardingen...

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #18 on: Monday 05 June, 2017, 17:47:52 »
Dat betekent voor mij de ontwikkeling van 3 nieuwe masten: een moderne brugmast, losse masten zoals ook gebruikt op de Schiphollijn, en een ouderwetse vakwerkmast. Maar ja, die moest ik uiteindelijk toch nog een keer maken dus... ::)



En die zijn inmiddels klaar, van rechts naar links een moderne brugmast, de moderne mast (variant op B3-systeem) en een vakwerkmast. Ook nog gevolgd door 2 iets bredere portalen zoals ze in het echt ook aan deze zijde te vinden zijn.

Nu nog de westkant van het water...

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #19 on: Monday 05 June, 2017, 21:24:43 »
En ook de andere kant is klaar



De download staat inmiddels online:

DOWNLOAD
« Last Edit: Monday 05 June, 2017, 22:58:54 by Quinzeedied »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #20 on: Tuesday 06 June, 2017, 05:19:52 »
Cool. Dus nu is de hele route onder handen genomen?

Edit: Ik zie dat je wat world files vervangt, is deze update compatible met ATB EG2.0?
« Last Edit: Tuesday 06 June, 2017, 05:29:59 by KerAp »

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #21 on: Tuesday 06 June, 2017, 06:49:11 »
Edit: Ik zie dat je wat world files vervangt, is deze update compatible met ATB EG2.0?

Geen idee, die versie heb ik niet.
Maar als dat via seinen geregeld is zal dat wel eens mee kunnen vallen.

Mocht het wel conflicten opleveren dan is de oplossing om de world-tiles niet over te schrijven, maar dan mis je de juiste bovenleidingen in Maassluis en Vlaardingen.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #22 on: Tuesday 06 June, 2017, 08:56:53 »
Ik weet niet zeker hoe ATB geregeld word, vandaar de vraag.

Zal het eens vragen/uitzoeken. En anders kan de ATB altijd gekopieëerd worden naar deze world file.

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #23 on: Tuesday 06 June, 2017, 15:43:42 »
Ik heb net de ATB-update geïnstalleerd, en alle masten staan nog op hun plek.
Ook zijn er zo te zien geen world-files weer overgeschreven.
Dus volgens mij kan een en ander prima gecombineerd worden :)

*
Sprinter
376 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #24 on: Tuesday 06 June, 2017, 18:31:33 »
Gaaf deze Bovenleidingupdate!  :D

Het ATB-EG 2.0 systeem maakt inderdaad geen gebruik van World-bestanden (*.w) dus theoretisch moet dit mooi samen kunnen. Echter merk ik wel op dat er in dit pakket twee WorldSound-bestanden (*.ws) worden meegeleverd. Het ATB-EG 2.0 maakt namelijk van de WorldSound bestanden wel gebruik. Overschrijven met de meegeleverde WorldSound-bestanden , wanneer het ATB-EG 2.0 systeem al geïnstalleerd is, zal mogelijk de werking van het ATB system in sommige tiles negatief beïnvloeden.

De oplossing is simpel door de volgende bestanden:
  • w-005831+014995.ws
  • w-005834+014997.ws
in de download achterwege te laten. Deze zogenaamde WorldSound-bestanden (*.ws) bevatten namelijk inhoudelijk alleen verwijzingen voor geluiden in de route en hebben geen enkele invloed op de bovenleidingsmasten.

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #25 on: Tuesday 06 June, 2017, 18:58:14 »
Toch waren deze bestanden in de testroute gewijzigd na het plaatsen van de bovenleiding?
Of worden ze bij een andere wijziging in de tile meegewijzigd, ook al is er qua sound niets veranderd...  ???

*
Sprinter
376 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #26 on: Tuesday 06 June, 2017, 19:57:10 »
Wanneer je in de Route Editor van MSTS wijzigingen aanbrengt in een tile, wordt bij het opslaan naast het w-bestand ook altijd  automatisch het ws-bestand herschreven. Ook al is er aan de sounds niks veranderd.

Open het orginele en jou gewijzigde "w-005831+014995.ws" maar eens in kladblok. Dan zal je ontdekken dat er aan de inhoud niets veranderd is en het verschil enkel maar in de aanmaak datum zit .  ;)

*
Intercity
540 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #27 on: Tuesday 06 June, 2017, 21:17:52 »
Ik had al zo'n vermoeden.

Nou ik heb de download aangepast, nu maar versie 1.1 :)

Niemand van de 33 downloads die het heeft opgemerkt (of er wat vindt...)  ::)


*
Sprinter
376 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #28 on: Tuesday 06 June, 2017, 21:37:41 »
Zo'n groot probleem was het ook weer niet. Het kan alleen voor problemen zorgen wanneer het ATB-EG systeem al geïnstalleerd was. In omgekeerde installatie volgorde zou er geen probleem moeten zijn.

Maar fijn dat het nu helemaal is opgelost! Zo kan iedereen ook optimaal van jou prachtige bovenleidingsmasten genieten!! :)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: NS bovenleiding voor MSTS (nieuwe versie van bestaande masten)
« Reply #29 on: Friday 09 June, 2017, 03:54:08 »
Zo'n groot probleem was het ook weer niet. Het kan alleen voor problemen zorgen wanneer het ATB-EG systeem al geïnstalleerd was. In omgekeerde installatie volgorde zou er geen probleem moeten zijn.

Maar fijn dat het nu helemaal is opgelost! Zo kan iedereen ook optimaal van jou prachtige bovenleidingsmasten genieten!! :)

Amen to that!

Een versie 1.1 was niet eens nodig geweest, dus. ATB herinstalleren had ook gewerkt.

Enige kans op een update voor die andere route met 3d bovenleiding als die volledig geplaatst is?  ::)
« Last Edit: Friday 09 June, 2017, 04:11:12 by KerAp »