Nederlandse draadhoogte / Voltage

*
Hondekop
148 posts
Re: Nederlandse draadhoogte
« Reply #30 on: Sunday 04 January, 2015, 13:18:41 »
het is heel simpel (ik zit in de 4e klas) de formule voor weerstand in ohm is: U=I*R
U is volt (elektrische spanning)
I is ampère (stroomsterkte)
R is ohm (weerstand)

Als de belasting dus meer wordt (hoger ampèrage) dan krijg je bijv. dit:

1800kv
1kA
R=U/I
R=1/1800
kR=0,0005

maar neem je 2kA krijg je
1800V
2kA
R=U/I
R=2/1800
R=0,0011

De weerstand is dus toegenomen

*
Hogesnelheidstrein
1.041 posts
Re: Nederlandse draadhoogte
« Reply #31 on: Sunday 04 January, 2015, 15:15:18 »
??????
Om te beginnen R=U/I dus R= 1800/1=1800 Ohm en het 2e voorbeeld: 1800/2= 900 Ohm! Er is dus niets toegenomen integendeel 8) . Je moet de formules wel goed toepassen!
Maar daar ging het hier niet om, het ging erom dat bij toenemende belasting (=meer stroom) de bovenleidingsspanning afneemt  ;)

Dick

*
Hondekop
148 posts
Re: Nederlandse draadhoogte
« Reply #32 on: Sunday 04 January, 2015, 19:29:42 »
Dat zat ik net te bedenken, de GROOTSTE FOUT die een NT leerling kan maken. Ik ga me voorlopig diep schamen :-X :-X :-[ :-[ :'( :'(

**
TreinPunt.NL Vriend
Intercity
647 posts
Re: Nederlandse draadhoogte
« Reply #33 on: Monday 05 January, 2015, 17:33:35 »
Mierenneukmodus on: In het 2e rekenvoorbeeld staat: 1800 V ( volt) en 2 kA ( kilo ampere). Dan wordt de berekening alsvolgt:

R= U/I dus: 1800/2000=0,9ohm  ;) Mierenneukmodus off

*
Hogesnelheidstrein
5.143 posts
Re: Nederlandse draadhoogte
« Reply #34 on: Monday 05 January, 2015, 17:41:05 »
gelukkig is de NL draad gelijkstroom, anders had het helemaal interessant geworden, weerstand was dan onder andere impedantie (=weerstand+reactantie).

Het gaat wel verschrikkelijk offtopic hier.

*
Hogesnelheidstrein
1.918 posts
Re: Nederlandse draadhoogte
« Reply #35 on: Monday 05 January, 2015, 19:29:09 »
Inderdaad off-topic, gaarne weer terug naar de draadhoogte!
Groet,

Mathijs


*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: Nederlandse draadhoogte / Voltage
« Reply #36 on: Monday 05 January, 2015, 20:09:06 »
Volgens mij kan dit topic ook dicht. We waren er toch al uit? 5.825 in de route editor voor de waslijn, en 5.475 voor de panto in het 3d-model, en 1800 volt zijn inderdaad de ideale instellingen.
« Last Edit: Monday 05 January, 2015, 20:11:21 by KerAp »

Grtz Steve

*
Intercity
543 posts
Re: Nederlandse draadhoogte / Voltage
« Reply #37 on: Monday 05 January, 2015, 20:37:10 »
5.825 in de route editor voor de waslijn

5.8 meter!  ;)

Anders staat de goed afgestelde pantograaf alsnog niet tegen de draad....
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: Nederlandse draadhoogte / Voltage
« Reply #38 on: Monday 05 January, 2015, 21:16:44 »
Nope. 5,825 Meter, daar is die gekke 30 centimeter weer!

*
Hogesnelheidstrein
5.143 posts
Re: Nederlandse draadhoogte / Voltage
« Reply #39 on: Monday 05 January, 2015, 21:27:44 »
uhh:

Ingestelde draadhoogte (meters) - 0,325 = Panto hoogte

5,8 - 0,325 = 5.475  ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.313 posts
Re: Nederlandse draadhoogte / Voltage
« Reply #40 on: Monday 05 January, 2015, 21:34:42 »
Dus is het het verschil tussen 5,5 en 5,475 dan, denk ik?

Ik vraag me wel vaker af waar ze bij kuju mee bezig waren, het lijkt wel alsof msts eigenlijk niet helemaal af was.

*
Intercity
543 posts
Re: Nederlandse draadhoogte / Voltage
« Reply #41 on: Tuesday 06 January, 2015, 10:13:54 »
Dus is het het verschil tussen 5,5 en 5,475 dan, denk ik?

Precies, de rail is 0,325 meter hoog in MSTS.

[quote author]Ik vraag me wel vaker af waar ze bij kuju mee bezig waren, het lijkt wel alsof msts eigenlijk niet helemaal af was.[/quote]

Dat hebben meer mensen zich afgevraagd in het verleden. Gelukkig hebben we inmiddels  MSTS-Bin en OpenRails waarmee veel van de verborgen mogelijkheden ook daadwerkelijk functioneel zijn geworden.