Poll

Plan TT (Treinstel Toekomst) ook maken?

Ja, die was er nog niet!
47 (78.3%)
Who cares?
6 (10%)
Nee, daar zijn niet genoeg foto's en tekeningen van om goed te krijgen.
7 (11.7%)

Total Members Voted: 60

Apekoppen

www.kerap.tk
1.303 posts
Re: Mat '64
« Reply #240 on: Saturday 23 January, 2016, 12:10:31 »
Knikje erin gezet, deuren transparant gemaakt, en wat kleine details. In principe kan ik hem nou al gaan inrichten, maar ik wil eerst nog een paar andere dingen doen.

Wat wel leuk is dat je nou door de hele trein kan kijken met de nieuwe alpha sorting techniek die ik gebruik.

Grtz Steve

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #241 on: Monday 18 April, 2016, 07:20:27 »
Ook aan dit project is flink wat gedaan. Van de Plan U zijn de deuropeningen nou afgewerkt, en de draaistellen zijn ook goed op weg. Alhoewel je er niet zoveel aan ziet, zit er meer werk in dan je denkt, en mag het resultaat er zeker wezen:

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #242 on: Saturday 20 August, 2016, 02:32:49 »
Na een veels te lange afwezigheid maar weer eens een update. De ABk en de B bakken hebben nou vrij luxe uitgevoerde draaistellen, en de ABk heeft al een beginnetje aan de textures:

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #243 on: Saturday 20 August, 2016, 05:24:57 »
Hier nog een paar in MSTS, met een paar nieuwe details toegevoegd:

www.kerap.tk
1.303 posts
Re: Apekoppen
« Reply #244 on: Monday 25 December, 2017, 16:15:54 »
Omdat ik hier ook voortgang van de Plan U en de motorposten meld heb ik de naam van het topic maar in Apekoppen veranderd. Maar het is kerst, dus tijd voor een kadootje.

De motorposten hebben een update gehad. De shapes en textures zijn verbeterd, en de rode Railion versie en Jim en Jules zijn toegevoegd. Kleine foutjes die er nog in zitten zijn de cabine, die die van Mat '64 is; de topseinen, die kleiner dan de frontseinen zijn; wat faces die niet perfect aansluiten, vooral bij de overgang van de kop naar de rest van het rijtuig; en het gebrek aan extra lampen bij Jules. Een aantal van die dingen had ik misschien nog kunnen fixen, maar om eerlijk te zijn wil ik van dit model af zijn, zodat ik me op de andere apekoppen kan richten. Daar zit dan ook een stuk meer liefde in. Om eerlijk te zijn schaam ik me nu ook een beetje voor dit model, met alles wat ik weer heb bijgeleerd. Maar dat was ook een beetje de reden dat ik dit model maakte: oefenen voor de andere apekoppen. De Plannen U, T, en V zullen de "soul" die hier mist wel bezitten.

Die nieuwe versie vanaf nu op mijn site te downloaden, en ze zullen hier ook snel ge-update worden. Tot die tijd hier een direct link. Ik raad aan om voor de zekerheid de oude versie te verwijderen.

https://www.dropbox.com/s/l1uegu251haz6gj/KA_Motorpost_v1-5.exe?dl=1

Hieronder wat screens.

Edit: Ik kan nog steeds niet geloven dat de textures in vorige release niet af waren. Uiteraard nu opgelost.

Iedereen fijne dagen nog!
« Last Edit: Monday 25 December, 2017, 16:22:03 by KerAp »

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #245 on: Thursday 28 December, 2017, 21:12:46 »
Ik ben op zoek naar foto's van Plan U met reclame, en Plan U in eventuele andere kleuren!

Omdat ik nu eindelijk aan de Plan U verder kan (lees beginnen), ben ik op zoek naar de verschillende leveringen. Via Artitec kwam ik al gauw op dit plaatje, waar in ieder geval de technische verschillen op staan:
http://grootendorst.net/wp-content/uploads/Artitec-Plan-U.jpg

Toen kwam ik erachter dat er ook een exemplaar door het spoorwegmuseum is groen is geschilderd voor de heimwee express. Is een beetje heiligschennis begrijp ik. Nog niet zeker of ik er wat mee doe.
http://www.nicospilt.com/koster/HK20141108_7668_groen.JPG

En ik vond zelfs een foto van een exemplaar die z'n verfbeurt niet afgemaakt heeft:
https://c1.staticflickr.com/7/6120/6306913424_14dce354b2_b.jpg

Andere kleustellingen zijn er volgens mij ook niet geweest, maar ik vind ook bijna niks met reclame. En wat ik vind is van lage kwaliteit of vanuit een rare hoek zodat ik er geen mooie textures van kan maken of ook maar kan lezen wat er staat. Er zullen ongetwijfeld de gebruikelijke Delta LLoyd, Siemens, en AD reclames geweest zijn, maar wat fotootjes zouden toch handig zijn. (welk logo, welke reclamecampagne, hoe bestickerd, etc. Bijvoorbeeld heeft Siemens hun logo een keer van kleur veranderd, en ook nog een tijdje "consumentenproducten" erachter gezet)

Dus alle foto's van reclame en aparte kleurstellingen zijn welkom. Heeft iemand misschien het boek "Rooie Duivels en Blauwe Engelen"? Mogelijk staat daar wat in, maar de bieb krijgt nog centjes van me. Stom dat ik daar niet op gelet heb toen ik het boek voor de tekeningen gehuurd had...  :-[

Maar goed, de banken zijn af en worden momenteel in de Plan U gezet. Nu de motorpost klaar is, (alhoewel, klaar, een gloedje nieuwe v2 is zeer mogelijk als Plannen U, T, en V klaar zijn... Maar aan dit model gebeurt iig niks meer.) heb ik weer helemaal zin in de Plan U, die eigenlijk al lang af had moeten zijn. Volgende stap: Neuzen van Plan U en Mat 64 verbeteren. Als ik nu naar de wireframes kijk, lach ik mezelf uit. Maar het kan nog vrij simpel gefixt worden. Daarna ga ik even wat faces beter indelen zodat ze mooier smoothen, repaintvriendelijker worden, en vooral omdat ik nu doorheb hoe ik kan voorkomen dat sommige faces niet helemaal goed meer aansluiten. (die kleine witte stippetjes die je bij veel modellen bij de overgang van de kop naar de bak ziet, de mP heeft ze ook.) Die ga je nooit meer in mijn modellen zien.  ;)

Maar goed, genoeg gekletst. De banken. Ik vind ze zelf best aardig geweldig geworden. Ik zie nou dat ze hun smoothing kwijt zijn geraakt tijdens t hergroeperen, dus ze zijn eigenlijk nóg mooier. Komt volgende screen wel, en dan in-game. Was vergeten dat smoothing geen zin heeft op interieur.  ;D
« Last Edit: Thursday 28 December, 2017, 23:10:55 by KerAp »

5.071 posts
« Reply #246 on: Friday 29 December, 2017, 15:22:05 »
De groene kun je schrappen dat is een photshop grapje van nico spilt.
Kleurstellingen zijn er 2 geweest, de rode en de gele.
Die halve is de 115 van de toenmalige HYSM, die was nog niet helemaal rood gemaakt. Originele foto: https://www.flickr.com/photos/69195288@N07/6306913424
die 115 zag er toen zo uit: http://www.spoorsitenl.nl/fotoweken/2006_13/09_113_115_Pt.jpg

Er zijn een aantal wijzigingen geweest over de jaren, meest opvallende wijzigingen de deuren van schuif naar zwenkzwaai, ,nieuwe cabine deuren met klein raam, nieuwe motoren en de airco kast voor de cabine. en daarnaast nog een hele sloot wijzigingen, die vast wel ergens beschreven staan.
« Last Edit: Friday 29 December, 2017, 15:28:25 by jor[D]1 »

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #247 on: Friday 29 December, 2017, 20:29:49 »
Is dat een photoshop?! Goed gedaan, ik trapte er zo in. Volgens hem zouden er op 1 April 2015 proefritten komen lol. Had ff beter op moeten letten. Trouwens niet alsof ik hem van plan was te doen, zelfs al was het echt zo.

De meeste van die jij noemt staan op dat Artitek kaartje. Twijfel even of ik er ook een met schuifdeuren doe. Maarja dat is letterlijk in 10 minuten geregeld dus ik zal het wel weer niet kunnen laten, mezelf kennende..

Maar goed, er zijn ook maar echt 2 kleurstellingen geweest dus, dacht ik al. Dan zijn we nou dus nog alleen bij de reclame.

Ik heb zelf deze gevonden:

http://nvbs-actueel.com/wp-content/uploads/2017/07/wisselexpo-03-NEG530-752.jpg
Grolsch. Nice.

http://www.vinkendrecht.nl/foto's/Modelbaan/Tips%20en%20trucs/Plan%20U/137%20st.tr.ri.Ddr;%20Ddr%20N3%2016-05-1992.jpg
Lijkt Delta Lloyd te zijn maar kan het niet eens goed zien.

Maar zelfs op deze 2 kan je bij geen van beiden de reclamebanen van alle 3 rijtuigen duidelijk zien. Ik neem aan dat ze allemaal gebruikt worden maar wil het graag zeker weten lol. Maar iig iets. Op de site van Nico heb ik er een paar gespot met de "tijd om het AD te lezen" reclame maar het perspectief was erg scheef en de foto was ook erg klein. Zelfde geldt voor eentje met Siemens.

Ik weet vrij zeker dat dit "tijd om het AD te lezen" is:
http://www.nicospilt.com/dia/dia5371.JPG

Dit lijkt er eentje met Siemens Consumentenproducten:
http://www.nicospilt.com/k/k41161.JPG

Edit: Kijk, ik zie al verschillen. Die ene die Delta Lloyd lijkt te zijn gebruikt die banen met 2 strepen wél. Daarom dus. Haha.

Ze hebben ook een keer de ramen hetzelfde gemaakt als die van mat 64. Horizontaal symmetrisch en 2 kleine raampjes ipv 4. Ook is er op een gegeven moment gekozen voor rubberen puien ipv metalen. Denk niet dat ik dat allemaal meepak.
« Last Edit: Friday 29 December, 2017, 20:43:40 by KerAp »

5.071 posts
« Reply #248 on: Saturday 30 December, 2017, 17:09:46 »
Overdie ramen, die worden ook wel "sprinter ramen" genoemd, vond ik het volgende:
De Renovatie heeft ansich niks met die Sprinterramen te maken.

De Sprinterramen hebben een aantal stellen gekregen omdat de originele 4 delige schuiframen minder in voorraad kwamen.
Door een aantal stellen aan te passen met sprinterramen was er voor hun een grotere voorraad, en de gedemonteerde ramen waren weer voorraad voor de soortgenoten met oude ramen.

Het gerenoveerde interieur kwam later pas met de verbouwing in 2000/2001.

De 112 113 115 hadden sprinterramen en de 123 had deze alleen in de B bak.

De 116, 117, 121, 125, 126, 134, 150, 151, 137 (>191), 135 (>192), 122(>193), 130(>194), 141(>195) zijn de stellen die gereviseerd zijn en daarbij nieuw interieur gekregen hebben.
Voor de revisie was het interieur aan alle stellen gelijk.

Qua reclame, de motorbak had maar 2 banen. Heeft daar ooit wel reclame op gestaan?
« Last Edit: Saturday 30 December, 2017, 17:11:56 by jor[D]1 »

**
Rolling stock developer
493 posts
« Reply #249 on: Saturday 30 December, 2017, 18:13:41 »
Qua reclame, de motorbak had maar 2 banen. Heeft daar ooit wel reclame op gestaan?
Nee, nog nooit in het echt of op foto's gezien. Op de foto met DeltaLloyd-reclame is dat ook niet (goed) te zien.

Ze hebben ook een keer de ramen hetzelfde gemaakt als die van mat 64. Horizontaal symmetrisch en 2 kleine raampjes ipv 4. Ook is er op een gegeven moment gekozen voor rubberen puien ipv metalen. Denk niet dat ik dat allemaal meepak.

Dat noemen ze Sprinterramen inderdaad.
Die zijn ook pas later bij de plan V gekomen (de eerste series hadden eerst ramen met 3 delen in de bovenste helft)

Een kleurstelling die je nog niet heb benoemd is de Syntus plan U, zoals deze eind jaren negentig/begin deze eeuw rondreed.
Niet heel spannend verder, gewoon NS-geel met reclamebanen, en een Syntus-logo in plaats van een NS-logo.
18-02-2018: Nieuw project op website!
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #250 on: Saturday 30 December, 2017, 19:44:19 »
Ik keek inderdaad niet goed, nou is dat met die kleine oude foto's nogal makkelijk, maar idd bij alle reclames tot nu toe alleen reclame op de Abk en B bakken.

Dat van die syntus is wel leuk om mee te nemen. Bedankt!

Ik vind 4 reclame versies ook wel genoeg. Qua reclame ben ik er zo wel uit. Info over echte verschillen in het mat of andere vervoerders blijft welkom.
« Last Edit: Saturday 30 December, 2017, 20:28:34 by KerAp »

737 posts
« Reply #251 on: Sunday 31 December, 2017, 11:06:45 »
Misschien wel leuk de Plan V versies  van Arriva Veolia en de blauw Valleilijn  en Emmen Zwolle
« Last Edit: Sunday 31 December, 2017, 13:25:31 by didam2009 »

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #252 on: Tuesday 02 January, 2018, 03:14:35 »
Als ik dalijk aan de Plan V toe ben is dat inderdaad heel leuk. Was ik ook van plan.

Maar ik doe eerst de Plan U afronden. Ik weet namelijk vrij zeker dat ik daarbij weer nieuwe dingen ga leren die ik dan op het Mat 64 kan toepassen, zodat die nog mooier wordt.

Trouwens, tussen Emmen en Zwolle reed toch gewoon de gewone Plan V?

Inmiddels heeft de motorbak ook de echte draaistellen en is er een begin gemaakt aan "Project Fix My Apekop". Zo heet het projectbestand ook daadwerkelijk.  ;D Ik vind het erg vervelend om terug naar dit stadium te moeten, maar het zag er na 10 minuten al beter uit. Wie weet, volgende screen...

Omdat ik de koppen al aan Plan U aangepast en vast gelast heb, zal ik dus alles in drievoud moeten doen. Beide Plan U koppen 1 keer en 1 keer voor de (godzijdank) nog losse Mat 64 kop. Met ongeveer zo'n 28 000 - 33 000 poly's per bak word íe wel een beetje aan de pittige kant voor MSTS, maar hij loopt nog soepel op mijn oude kist. En de puristen onder ons zien het maar als een OR only model. MSTS laad hem in ieder geval.

Hieronder de stand van zaken direct voor ik aan "Project Fix My Apekop" begon. Interieur geeft het geheel gelijk een echtere look.

Edit Ik zie nou pas dat een deel van het dak in de cabine de verkeerde shader heeft. Is genoteerd en wordt gefixt.
« Last Edit: Tuesday 02 January, 2018, 04:01:45 by KerAp »

**
Rolling stock developer
493 posts
« Reply #253 on: Tuesday 02 January, 2018, 11:05:49 »
Tja wat laat, maar beter laat dan nooit, zeker gezien je "project"

De reclamebanen laten goed het probleem zien van de ramen die in de mesh "uitgesneden" zijn, het wordt erg lastig de mapping perfect te krijgen.
Aangezien de raamlijsten toch aan de buitenzijde liggen, zou ik er voor gekozen hebben de ramen met een alpha uit de wand te snijden (zoals bij mijn mat 46). Dat levert een veel mooiere mapping op, en bovendien scheelt het verschrikkelijk veel polygons. Want uiteindelijk zie je toch niet van de ronde uitsnijding...

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #254 on: Tuesday 02 January, 2018, 17:54:12 »
In 3dcrafter kan ik ze gewoon nog hetzelfde mappen, hoor. Gewoon om het raam heen selecteren en texture plakken. Heb ik hier inderdaad nog niet gedaan omdat de shape nog niet af is. Die "gaatjes" in de reclamebaan zijn gewoon faces die ik bij het plakken te lui voor was om te selecteren.

Dat van die alpha, dit is eigenlijk het eerste model waarbij ik het niet doe. Heb ik voor gekozen om de 3d raamsponningen perfect aan te laten sluiten. Geen idee hoe jij dat zo mooi voor mekaar hebt gekregen bij je mat 46, jij genie! Als ik dat op die manier probeer zie je soms kleine gaatjes en sluit het gewoon niet lekker aan.

Ik moet trouwens zeggen dat ik veel heb gehad aan je tip over trans textures met een gewone alpha erachter. Nou kan je zelfs door de hele trein kijken zonder dat de deuren naar de balkons en bakovergang verkeerd sorten!

5.071 posts
« Reply #255 on: Tuesday 02 January, 2018, 18:08:07 »
Lekker bezig hoor. Waarom de kop niet afsnijden, bewerken en weer eraan lassen bij de U dan? Op deze manier krijg je de 2 koppen toch nooit gelijk???

Volgens mij gat in de wand met alpha en dan 3d venster/kozijn erin. Vallen eventuele gerafelde randen ook niet op.
Maar er zitten allerlei mooie techniekjes in bij QD als ik ze in close-up zit te bekijken.
Textures zijn toch ook wonderlijk, stilletjes bouwt ie aan een hele mooie Eanos, zie z'n onderschrift. Pff die wagens heb ik al zolang gemist. Zijn alleen wat moelijker in close-up te bekijken welke trucedoos dat is.
« Last Edit: Tuesday 02 January, 2018, 18:10:27 by jor[D]1 »

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #256 on: Tuesday 02 January, 2018, 19:03:41 »
Omdat alleen al het eraf snijden al meer moeite kost dan mijn methode, waarbij je ze gewoon 100% identiek krijgt. Wat ik doe, is ik heb een nieuw project gemaakt, en daarin de voorste en achterste Plan U bak en de Mat 64 kop naast elkaar gezet. Nou ga ik elke wijziging op alle 3 exact hetzelfde doen. Delete lelijke faces, en extrude die daarnaast met dezelfde waarde, verschuif ze met dezelfde waardes, etc. Vind ik persoonlijk makkelijker dan de kop eraf halen, waarvoor ik elke face zou moeten selecteren.

Ik zou eventueel wel de Plan U kop opnieuw uit de Mat 64 kop kunnen maken, maar ik denk dat voor mij bovenstaande methode makkelijker en sneller is. Houd me van de straat moet je maar denken.

Wat bedoel je met gerafelde randen? En QD's mat 46 is zeker heel mooi. Qualitatief misschien wel het beste NL mat voor MSTS. En dat met een relatief laag poly-aantal. Ik heb ook veel van hem geleerd, zeker met dit project. Zonder hem had ik de cabineramen nooit goed gekregen, dan hadden ze identiek aan die van mijn mP geweest. Hij was ook degene die me overhaalde de neus toch nog eens aan te pakken. Nogmaals bedankt!

**
Rolling stock developer
493 posts
« Reply #257 on: Tuesday 02 January, 2018, 20:50:06 »
De truc is niet zo ingewikkeld, de raamlijst is dik, dus het gat in de zijwand is kleiner dan de buitenrand van de raamlijst. In het echt ligt de raamlijst ook net iets buiten de wand, of in ieder geval de rubber strip er om heen.

Als je bij de mat '46 de raamlijsten weg zou halen, zie je ook bij mijn modellen een gerafelde rand. Omdat de raamlijst daar echter volledig overheen valt, is dit niet zichtbaar. Bij de ICR-rijtuigen is zelfs de raamlijst afgerond met een alpha, maar het losse raam heeft een veel gedetailleerdere texture dan de bak zelf, waardoor deze alsnog rond lijkt. Maar ook bij deze rijtuigen valt de raamlijst in zijn geheel om de "uitgesneden" rand in de bak.

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #258 on: Tuesday 02 January, 2018, 21:28:39 »
Aaah, dus bij jou is het rubber 3d en de ramen zijn met alpha gedaan, en zo verberg je eventuele gaten en blokkerige hoeken in een alpha texture? Die is slim. Haha.

Ik denk dat ik nog niet goed genoeg ben om die methode op die manier toe te passen, maar ik ga hem zeker onthouden. Misschien kan ik eens oefenen met de ramen in de cabine bij het fixen van de koppen.

5.071 posts
« Reply #259 on: Tuesday 02 January, 2018, 22:25:51 »
Is toch geen kunst aan als je een apekop kan bouwen, dan lukt zo'n raam zeker.  :P Denk dat er weinig moeilijkere vormen zijn om goed te krijgen dan zo'n bolle neus.
't is mij ook gelukt bij mijn test probeersels. (Die ik toch een keer weer verder moet oppakken)

**
Rolling stock developer
493 posts
« Reply #260 on: Tuesday 02 January, 2018, 22:34:37 »
Aaah, dus bij jou is het rubber 3d en de ramen zijn met alpha gedaan, en zo verberg je eventuele gaten en blokkerige hoeken in een alpha texture? Die is slim. Haha.

Nee, de raamlijst (is dat wat je bedoeld met rubber?) zit net iets buiten de bak en valt in het geheel voor de alpha-uitsnede van de bak (rode lijn)
Als de raamlijst in het echt gelijk ligt, leg ik de raamlijst een paar milimeter buiten de bak. Dat zie je uiteindelijk toch niet terug. De plan W heeft een 3d-rubberstrip om de raamlijst, maar dat is ook niet echt nodig eerlijk gezegd  ::)
« Last Edit: Tuesday 02 January, 2018, 22:37:45 by Quinzeedied »

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #261 on: Wednesday 03 January, 2018, 02:53:55 »
Ja, sorry bij de Plan U zou dat rubber geweest zijn, maar bij de Mat 46 is dat idd metaal. Maar ik begreep hem toch goed dus.

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #262 on: Monday 08 January, 2018, 22:09:30 »
Terwijl ik wat anders zocht (zal je altijd zien) de tot nu toe duidelijkste foto van Plan U met reclame gevonden. Idd worden de banen met 2 strepen niet gebruikt. Het is een nieuwe reclame ook nog, Delta Lloyd met blauwe letters op wit ipv andersom. Was ik nog niet tegenkomen, maar wist eigenlijk wel dat íe er was. Moest bijna wel, meest geziene reclame destijds.
http://farm3.static.flickr.com/2121/2044243231_030dfa00b0_b.jpg

De motorpost is inmiddels ook hier geupdate. Nou ja, eigenlijk met zijn release op kerst al, maar ik heb het nu pas door.
https://www.treinpunt.nl/forum/downloads/?sa=details;lid=6484

Verder gaat het fixen van de koppen langzaam maar goed. Heb gelijk ook de ronding van het dak van Plan U aangepakt, is nou een stuk beter. (En toch niet perfect, een Plan U kop kan denk ik beter from scratch gemaakt worden dan uit Mat 64) De ramen die ik vergeten was in 3d uit te voeren, worden dat ook alsnog. Heb ook gelijk alvast die reclamebanen beter gemapt om te laten zien dat dat kan. Volgende screen zal de look definitief zijn. Nog heel even geduld.
« Last Edit: Monday 08 January, 2018, 22:11:29 by KerAp »

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #263 on: Saturday 20 January, 2018, 09:50:10 »
De kop is nog niet helemaal af, maar nu al een stuk beter. Veel minder hoekig en een stuk aapachtiger. (Maar nog steeds niet genoeg) Heb ook vast de ramen afgemaakt, maar blijkbaar ben ik een beetje te fanatiek geweest, want de zwaarste bak is nou 42.000 poly's (!!!), en laad ook niet meer in MSTS (can't add car to world). Alhoewel dat ook door teveel subobjects kan komen. Nou gaan er sowieso nog heel veel poly's af tijdens de afwerking, en anders is er altijd nog de FreightAnim truc, maar hij begint zo wel een tikkie zwaar voor MSTS te worden. Mogelijk toch nog eens naar die alpha truc kijken.

Door zo groot mogelijke foto's/textures te gebruiken zijn de details ook van dichtbij nog scherp. De sticker dat je geen fles uit het raam moet gooien is dankzij gebruik van alpha haarscherp, maar ik ben vergeten hem in het model als transparant in te stellen, waardoor hij in OR en Shape Viewer zijn alpha kwijtraakt. Kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren dat eerder nodig gehad te hebben.

Nog genoeg om mee te worstelen dus, maar met de ramen erin ziet íe er al een stuk definitiever uit.
« Last Edit: Saturday 20 January, 2018, 09:51:59 by KerAp »

**
Rolling stock developer
493 posts
« Reply #264 on: Saturday 20 January, 2018, 17:03:02 »
Begint er steeds beter uit te zien!

Wel zou ik de ramen hoger maken, de bovenkant zit nu te laag waardoor het totaalbeeld niet klopt.
Als je dan toch met alpha's aan de gang gaat kun je dat mooi meenemen.

https://i.pinimg.com/736x/be/b5/36/beb536c58f26abcef08b4012684eb15b--rail-dutch.jpg

De bovenzijde van de schuiframen, zit hoger dan de onderrand van de cabineramen, en ook iets hoger dan de bovenzijde van de ramen in de deuren. Nu is de rand boven de ramen te hoog, waardoor de ramen heel gedrongen lijken.
« Last Edit: Wednesday 24 January, 2018, 17:17:40 by Jur, Reason: Foto aangepast vanwege copyright »

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #265 on: Saturday 20 January, 2018, 23:18:49 »
Verhip, je hebt helemaal gelijk. Ik had zelf ook al een raar gevoel bij de verticale lengte van het raam, maar heb de boosdoener ook al gauw gevonden, in de vorm van de bouwtekeningen uit het boek "Rode Duivels en Blauwe Engelen". De bouwtekeningen zijn (logisch) met de oude schuifdeuren, waarbij de deuren wel de ramen op dezelfde hoogte hadden, zoals deze foto heel goed laat zien:

http://www.archiefedwardbary.nl/images/fotos/nederland/ns/dieselelektrisch/de_planu/EB19680500-00000%20Hurk%20%28DE3-122%20Gdm%29.JPG

De bovenkant van de ramen ligt bij die bouwtekeningen ongeveer op dezelfde hoogte als de onderkant van de cabineramen. Vreemd.
« Last Edit: Wednesday 24 January, 2018, 17:18:25 by Jur, Reason: Foto’s aangepast vanwege copyright »

**
Rolling stock developer
493 posts
« Reply #266 on: Saturday 20 January, 2018, 23:39:16 »
In dit soort boeken (zo ook de serie "elektrische treinstellen") heb ik wel vaker mijn twijfels bij de grotere tekeningen, met name de doorsnede-tekeningen. Blijken vaak bij nameten de verhoudingen soms wat anders dan de werkelijkheid (artistieke vrijheid? :P )

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #267 on: Sunday 21 January, 2018, 02:02:41 »
Oh, dit is een kleine tekening, hoor. Ik heb hem gewoon op hele hoge resolutie en DPI instellingen gescand, en gecropped ter verduidelijking.

Misschien had de tekenaar problemen met verhoudingen? Had ik zelf ook last van toen ik nog manga tekende. Heb het eigenlijk met 3d bouwen ook pas met dit model echt onder de knie gekregen. Mijn mP draaistellen zijn eigenlijk te groot. Vergelijk de veren bijvoorbeeld eens met die bij Plan U, dan doe ik het nu een stuk beter. Maar nog niet goed genoeg blijkbaar, anders was dit me wel opgevallen...  ;D  :-[

Over die tip die jij mij toen gaf, van dat wireframe tekenen op een foto, zou jij eens een simpel voorbeeld kunnen geven van hoe jij deze neus zou aanpakken? Denk dat ik daar veel van zou leren. Hoeft niet heel uitgebreid. Hieronder een screen van hoe ik het momenteel heb. Dingen die rood omcirkeld zijn staan me niet aan. (Hoekig deeltje in de neus en hoekige overgang naar het dak). Ik wil ook sommige points wat verlagen om meer met de blauwe lijn te kloppen. De faces rond de groene lijn geven de lelijke (hoekige) smoothing waar het model al tijden last van heeft.

Zou je anders eens naar het 3d model willen kijken en je eerlijke, ongezouten mening willen geven? Ik wil niet weer zo'n net niet model als de mP. Deze keer doe ik het graag goed, al duurt dat nog zo lang.
« Last Edit: Sunday 21 January, 2018, 02:06:54 by KerAp »

5.071 posts
« Reply #268 on: Sunday 21 January, 2018, 14:48:17 »
Op een modelbouw forum staat ergens een bericht van iemand die een originele seinbalk van ene plan U had nagemeten en vergeleken met originele werkspoor tekeningen. Daar kwam ook niks overeen.

Overigens, had je deze tekening ook al?
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/34953756444/in/album-72157683840761220/
Is een boek van NS met al het reizigers materieel uit 1954. Staat volledig ingescand daar. (al kan 1954 niet, want plan N , plan U en mat'64 staan er in en zijn van latere datum, dus iets klopt niet op de kaft. Of het zijn losse bladen die er later bijgestoken zijn.)

Ik ben QD dan wel niet, maar kwam laatst ene mooi youtube kanaal tegen. Volgens mij worden daar onder andere toevallig een paar van je problemen behandelt.
https://www.youtube.com/watch?v=nVRzkk8x4KY
Het is dan wel in 3dsmax, maar misschien kun je er wel dingen uit leren welke je toe kan passen.
Ook zijn vier video's over 'topology' heb ik zelf als zeer nuttig ervaren:
https://www.youtube.com/watch?v=CpSAG85Rsk0&t=757s
Volgens mij is de "truc" bij die groene gemarkeerde smoothing fouten de 3 hoekige poly's voorkomen. Onder in de baanschuiver is het zelfde probleem ook te zien volgens mij.

Over tekenen van een foto heeft hij ook video's van, en nog wel meer heel leerzame video's. Niet alles is 1:1 te gebruiken uit die vodeo's want dat is natuurlijk allemaal met hele hoge polycount.

Het blijft natuurlijk een klote kop om te maken, met hoeken en rondingen alle kanten op. Maar je bent al een heel eind op weg als je je eerdere pogingen terug kijkt, moet wel goed komen met een beetje doorzetten.
« Last Edit: Sunday 21 January, 2018, 15:12:53 by jor[D]1 »

www.kerap.tk
1.303 posts
« Reply #269 on: Sunday 21 January, 2018, 16:52:51 »
Die tekeningen lijken uit hetzelfde boek te komen als degene die ik gebruikte voor dat mijn stadsgenoot hier me er op wees dat de bieb hier "Rode Duivels en Blauwe Engelen" gewoon heeft, evenals "Elektrische Treinstellen in Nederland 3". Deze tekeningen die jij post zijn trouwens vreselijk verkeerd. Ramen op de verkeerde plek en ik zie zelfs een openslaande deur getekend die in realiteit een schuifdeur is.

Die problemen uit die videos zijn meestal niet echt op 3dc van toepassing. Zo zou dat model uit je eerste video in 3dc geen problemen geven en er ook in msts gewoon netjes uitzien als ik creasing op 0 zet. (is hetzelfde als smoothing in gmax geloof ik; bij 3dc maakt smoothing nieuwe (meestal verneukte) poly's aan...) Zo rendert mijn baanschuivertje bijvoorbeeld dus gewoon prima. Maar bedankt voor het meedenken en ik back-up sowieso heel goed, dus ik kan meerdere manieren proberen uiteraard. Maar denk dat ik nu al op de goeie weg zit en dat deze poging tot het eindresultaat gaat leiden.

En inderdaad, die grote driehoeken moeten weg. Hoe kleinere vakjes, hoe beter. Het grootste probleem is van vlak naar rond gaan, de rondingen zelf lukken me wel aardig, en anders is er altijd chamfer, maar het is de overgang die vervelend is om mooi te houden. Overigens komt het gegarandeerd goed, hetzij met rond de 40.000 poly's. Kan alleen zo nog een jaar duren lol.  ;D

Maar je bent al een heel eind op weg als je je eerdere pogingen terug kijkt, moet wel goed komen met een beetje doorzetten.

mP heeft echt geholpen in dat opzicht. Moet er niet aan denken hoe de Mat 64/Plan U was geworden als ik direct daaraan begonnen was.
« Last Edit: Sunday 21 January, 2018, 17:02:16 by KerAp »