Poll

Plan TT (Treinstel Toekomst) ook maken?

Ja, die was er nog niet!
48 (78.7%)
Who cares?
6 (9.8%)
Nee, daar zijn niet genoeg foto's en tekeningen van om goed te krijgen.
7 (11.5%)

Total Members Voted: 61

Apekoppen

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
Re: Mat '64
« Reply #150 on: Thursday 22 January, 2015, 12:30:34 »
De rangschikking van de poly's blijft hetzelfde, alleen dan iets platter gemaakt.

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
« Reply #151 on: Sunday 25 January, 2015, 09:30:40 »
Ik zou toch de voorkant wat smaller maken. (ook al klopt dat niet met je tekeningen)

Ter vergelijking even mijn voortgang (foto wordt nog vervangen):
« Last Edit: Sunday 25 January, 2015, 13:41:34 by Tom »

*
Hogesnelheidstrein
5.151 posts
« Reply #152 on: Sunday 25 January, 2015, 10:24:39 »
Als ik eeerlijk ben lijkt de huidige kop van steve beter dan de jouwe. Volgens mij is hij te smal/hoog.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #153 on: Sunday 25 January, 2015, 10:52:18 »
Nee, dat is lekker...  :-X

Volgens mij blijf jij ook vergeten dat de motorpost anders is als de Plan T/U/V-kop.

Bij die van mij zit de kop alweer vast aan de bak, heb zo'n vaag gevoel dat de basisvorm met een paar dagen af is.  ;)
« Last Edit: Sunday 25 January, 2015, 10:54:05 by KerAp »

Grtz Steve

*
Intercity
546 posts
« Reply #154 on: Sunday 25 January, 2015, 10:54:23 »
Ziet er stukken beter uit Steve!

Wel zou ik de ronding (of de chamferrand of hoe je het ook wilt noemen) iets ruimer maken, nu is de indruk wel erg hoekig. Op de lengtetekening die je hebt kun je bij het frontsein wel zien hoe ruim de ronding mag zijn, het is nu wat aan de krappe kant.
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
« Reply #155 on: Sunday 25 January, 2015, 11:04:34 »
Te smal kan kloppen, te hoog niet. Dit model lijkt ook hoger dan die van Steve omdat hier een baanruimer op zit. Zonder textures leek hij ook nog niet zo op een plan V. Ik zal vanavond nog wat screens plaatsen.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #156 on: Sunday 25 January, 2015, 11:23:20 »
Nou, volgens moet moet dat koppie zeker de helft dikker, baanruimer of niet.  ;)

Wel zou ik de ronding (of de chamferrand of hoe je het ook wilt noemen) iets ruimer maken, nu is de indruk wel erg hoekig. Op de lengtetekening die je hebt kun je bij het frontsein wel zien hoe ruim de ronding mag zijn, het is nu wat aan de krappe kant.

Mwah, het past met de tekeningen, dus het moet toch kloppen. en met een gezonde dosis smoothing zie je daar niks meer van.

*
Intercity
546 posts
« Reply #157 on: Sunday 25 January, 2015, 11:58:38 »
Mwah, het past met de tekeningen,

Vind je?

Ik zie toch een duidelijk verschil in kromming tussen de maattekening (let op de witte lijn bij het derde frontsein) en het 3d-model. Maar dat zal wel aan mij liggen ;)

en met een gezonde dosis smoothing zie je daar niks meer van.

Dat zal best, maar ik zou voor de extra smoothing de vorm al kloppend maken, daar wordt het uiteindelijk mooier van. Het enige wat je met smoothen doet is een hoop extra polygons toevoegen om de illusie te geven dat het ronder is dan het daarvoor was...

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #158 on: Sunday 25 January, 2015, 12:04:31 »
Ik dacht dat je wat anders bedoelde.

Volgens mij is die witte rand die rand om de lamp, ik kreeg met die afbuiging niet het goeie resultaat, of het stuk tussen de lamp en de neus volgde de tekening niet goed meer, of de neus werd te rond...  ???

Zal er binnenkort nog eens naar kijken.

*
Hogesnelheidstrein
Choo choo!
1.920 posts
« Reply #159 on: Sunday 25 January, 2015, 16:07:25 »
Het neus van de plan V/T (en daarna de mP3000) waren (tot deze punt) de meest ingewikkeld 'gezichten' van alle treinen wat ik zelfs heeft gemaakt.
Het maken van de modellen is eenvoudig. Typen in het Nederlands? Dan moet je raden wat ik probeer te zeggen

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #160 on: Monday 26 January, 2015, 03:32:51 »
Dus als ik deze voor mekaar krijg moet ik feite alles kunnen, toch?  ;D

Ik ben altijd zo geweest dat ik gelijk met het moeilijkste begin. Dan in het begin strompel je een paar keer en ineens krijg je het voor elkaar. En daarna zijn je skills meerdere keren verdubbeld.

Heb ik in sport ook altijd zo gedaan en dat heeft me best een leuke trofeekast opgeleverd.  ;)

Niet dat ik van tevoren wist dat deze kop de moeilijkste was, had er gewoon zin in. Maar het is wel typisch wat voor mij.

Edit: Overigens heb ik nog even gekeken, de neus hoort ook zo als de "foute" neus die Quinzeedied natekende, volgens een foto die recht van de zijkant is genomen. Die witte rand is die zwarte rand om de neuslamp. Als die geperfectioneerd is zal ik nog een screen posten. (edit: Ik ga, vanwege omstandigheden, geen foto's met de tekening erop meer plaatsen, daar kwam laatst gedoe van er daarom verdween er laatst een stuk in dit topic.)

En wat die nieuwe foto van Tom betreft, die neus loopt veelt te flauw af, ook voor de '64. Jij zit zegt maar weer aan het andere uiterste, met het oog op wat Quinzeedied zei...  ;)
« Last Edit: Monday 26 January, 2015, 03:48:03 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
Choo choo!
1.920 posts
« Reply #161 on: Monday 26 January, 2015, 15:19:50 »
Als ik in het 'source' bestand van mijn Mat'64 kijk heb ik 8 verschillende neuzen van mijn oorspronkelijk ontwikkeling.... dus wat je op het eind product ziet is versie 9 van het neus  :)
Met het SLT was het ietsje beter - daar heb ik slechts 5 versies :)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #162 on: Monday 26 January, 2015, 20:21:27 »
Ik kan niet spreken van versies, omdat ik altijd naar 2 bestanden save voor ik iets nieuws doe, en als het resultaat me niet aanstaat weer vanuit de backup verder ga. Anders zou ik wel 15 versies gehad hebben. Maar ik voel dat de definitieve Plan mP wel uit deze versie gaat komen, kan me niet voorstellen dat ik weer terug hoef.

Zit momenteel ff te rotzooien om de laatste gaatjes te dichten, maar als ik die dicht heb, moet ik er ook gelijk zijn nou. Inmiddels zit de neus er ook op, en wat blijkt? Nou klopt íe inderdaad precies met de tekening.  ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #163 on: Monday 26 January, 2015, 23:06:53 »
Moeten nog steeds een paar gaten dicht, en de smoothing is ook nog niet optimaal, maar hij gedraagt zich en koppelt in ieder geval naar behoren in msts. Kan alvast de lichten gaan scripten. (Edit: voor mekaar) :)
« Last Edit: Tuesday 27 January, 2015, 02:06:54 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #164 on: Tuesday 27 January, 2015, 09:23:17 »
Inmiddels nog iets verder, deuranimatie zit er nou in (was nog ff rotzooien met de timing voor de loopplankjes), en er is een begin aan de draaistellen gemaakt.  :)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #165 on: Thursday 05 February, 2015, 13:36:55 »
Draaistellen zitten er in ieder geval vast op:

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
« Reply #166 on: Thursday 05 February, 2015, 16:47:08 »
Dat zijn wel mooie draaiers!

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #167 on: Thursday 05 February, 2015, 17:35:50 »
Allemaal te danken aan Quinzeedied's Plan W!

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
« Reply #168 on: Thursday 05 February, 2015, 19:52:23 »
euhmm ... Je weet dat de loopdraaistellen voor plan W heel anders zijn dan de motordraaistellen op plan V/T?

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #169 on: Thursday 05 February, 2015, 20:38:41 »
Er heeft het hier ook niemand over de plan V/T...  ;D

Met de mP komen ze grotendeels overheen, maar ik had het eigenlijk over de textures, die je wel gewoon prima kan hergebruiken, volgens mij ook voor de '64.  ;)

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
« Reply #170 on: Thursday 05 February, 2015, 20:44:55 »
Motordraaistellen plan V/T = mP. Ik heb ergens gehoord dat de mP technisch gezien een plan T-motorbak met 2 cabines is, maar dat heb ik alleen van horen zeggen. Hier staat een tekening van een motordraaistel en van een loopdraaistel, zoek de overeenkomsten.

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
3.190 posts
« Reply #171 on: Thursday 05 February, 2015, 21:45:40 »
Kwa vermogen is het sowieso meer een V, en volgensmij zit er meer V dan T in. Draaistellen maakt niet uit want volgensmij hadden V en T dezelfde draaistellen omdat groot deel van de techniek achter deze treinen het zelfde was. De grote verschillen  met de mP is dat deze een schroefkoppeling had, een heel veel plattere neus en dat je er geen reizigers mee kon vervoeren zonder gebruik te maken van rijtuigen. ;D
Groeten,
Niels

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #172 on: Thursday 05 February, 2015, 22:26:26 »
In ieder geval kon ik het verschil niet zien, dus het zal wel goed zijn. Als ik de tekeningen van de mP naast de tekeningen van die site houd, lijkt hij meer op het loopdraaistel trouwens, hoor...

Ik kan er later altijd nog eens naar kijken, maar ik wil nou snel de kop af hebben, dus daar gaat de meeste energie nu naar!

Edit: En toch kan ik alle genoemde draaistellen met die textures maken, en daar gaat het om. De shape van de draaistellen is gewoon op de tekening van de mP gebaseerd.
« Last Edit: Thursday 05 February, 2015, 22:31:16 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
5.151 posts
« Reply #173 on: Thursday 05 February, 2015, 22:52:57 »
Kwa vermogen is het sowieso meer een V, en volgensmij zit er meer V dan T in.

Dat is ook niet zo raar, want een mP heeft net als een V 4 tractie motoren. een T heeft er 8. (allen 2 per draaistel)
Als het goed is is het vermogen van een T ook ongeveer 2 maal zo groot als een V. (Hoewel ik op wikipedia wat anders zie dan op andere internet pagina's)

Edit: Railwiki biedt uitkomst. De motoren van de V hadden een iets lager vermogen dan T. Daarom is het totaal vermogen niet de helft.

Eigenlijk wel benieuwd als je de installaties aan elkaar zou kunnen knopen of ze ook gekoppeld met v/t kunnen rijden.
« Last Edit: Thursday 05 February, 2015, 22:56:36 by jor[D]1 »

*
Intercity
546 posts
« Reply #174 on: Thursday 05 February, 2015, 23:04:07 »
Met de mP komen ze grotendeels overheen, maar ik had het eigenlijk over de textures, die je wel gewoon prima kan hergebruiken, volgens mij ook voor de '64.  ;)

Sterker nog, het zijn draaistellen van een plan V  ::)

Maar ja, eerlijk gezegd ben ik wel verbaasd dat ik via deze manier moet vernemen dat je van plan bent mijn textures te gaan gebruiken...

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #175 on: Thursday 05 February, 2015, 23:35:59 »
Dan werkt je geheugen zeker niet zo goed...

In November vroeg ik jou om wat textures, en toen reageerde je als volgt:

De texture van de Mat '46 is min of meer hetzelfde als die van mijn plan W rijtuigen.
Die laatste zijn zelfs op basis van een foto van een plan V-raam (moderne versie), dus die zou je daarvoor ook kunnen gebruiken.

Maar ik zal ze er wel weer afhalen. Misschien kap ik er zelfs gewoon mee.

Edit: Ze zitten ook bij de Citadis, dus die zal ik zo snel mogelijk offline laten halen. Mijn excuses, ik had nooit gedacht dat je dat erg zou vinden danwel van gedachten zou veranderen.

Edit 2: Hij is van mijn site en van treinpunt verwijderd. Nou is er in ieder geval geen materieel van mij te downloaden waar het op zit.

Dan vraag ik je deze keer in het openbaar toestemming: Mag ik alsjeblieft jouw wiel- en draaisteltextures gebruiken? Dan kan mijn materieel weer online en kan ik dit pakket als het af is ook met iedereen delen.
« Last Edit: Friday 06 February, 2015, 01:16:17 by KerAp »

TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
6.309 posts
« Reply #176 on: Friday 06 February, 2015, 08:50:07 »
Dit gaan we uiteraard niet openbaar afhandelen maar gewoon via de PM.
"De moeilijkheid is niet om geld te verdienen, maar om het te verdienen met iets wat de moeite waard is om je leven aan te wijden."

*
Intercity
546 posts
« Reply #177 on: Friday 06 February, 2015, 08:59:57 »
.
Dit gaan we uiteraard niet openbaar afhandelen maar gewoon via de PM.

Ik vind dat ik dit toch echt wel even openbaar moet aankaarten, omdat het toch een belangrijke kwestie betreft aangaande gebruik van andermans materiaal. Mag ook wel in een apart topic anders...

Dan werkt je geheugen zeker niet zo goed...

Die pm is niet aanwezig in mijn geheugen inderdaad. Mijn excuses.
Maar lees voor de volledigheid ook eens je eigen verzoek door, waarin je slechts vraagt om het gebruik van een raamtexture.

Als iemand jou een snoepje aanbiedt, pak je toch ook niet maar meteen de hele snoepzak?
Blijkbaar is het tegenwoordig de norm dat toestemming voor 1 onderdeel meteen betekent dat iemand het wel goed vindt dat alles zomaar kwakkeloos wordt overgenomen. Zou je in mijn vakgebied (medische wereld) eens mee moeten beginnen...  :-X

Voor hetzelfde geld had ik met veel moeite een draaistelfoto toegestuurd gekregen van een amateurfotograaf, met het vriendelijke verzoek die vooral niet verder te verspreiden (wat best nog wel eens voorkomt met hoogresolutiefoto's).

Jij weet, en met jou vele anderen hier, dat ik echt niet te beroerd ben om dingen beschikbaar te stellen voor gebruik, maar ik vind het wel zo netjes dat er toestemming voor wordt gevraagd, ook al heb ik al eerder voor een totaal andere texture, toestemming gegeven.

Dus, geen enkel probleem om de genoemde textures te gebruiken, maar voortaan het verzoek (aan iedereen) om wel vooraf even te informeren, zoals je dat voor de raamtextures ook hebt gedaan.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #178 on: Friday 06 February, 2015, 15:15:10 »
Ik vind dat ik dit toch echt wel even openbaar moet aankaarten, omdat het toch een belangrijke kwestie betreft aangaande gebruik van andermans materiaal. Mag ook wel in een apart topic anders...

Dit vind ik inderdaad ook, tevens kan iedereen dan gelijk het bewijs van toestemming zien, zodat er ook nooit meer gedonder over komt.

Die pm is niet aanwezig in mijn geheugen inderdaad. Mijn excuses.
Maar lees voor de volledigheid ook eens je eigen verzoek door, waarin je slechts vraagt om het gebruik van een raamtexture.

Als iemand jou een snoepje aanbiedt, pak je toch ook niet maar meteen de hele snoepzak?
Blijkbaar is het tegenwoordig de norm dat toestemming voor 1 onderdeel meteen betekent dat iemand het wel goed vindt dat alles zomaar kwakkeloos wordt overgenomen. Zou je in mijn vakgebied (medische wereld) eens mee moeten beginnen...

Je had me moeten zien toen ik 12 was...  ;D

Maar even serieus, ik meende me te herinneren je ook om wieltextures gevraagd te hebben, maar zal me wel vergist hebben. Begrijp me niet verkeerd, als de bouwer waar ik het meest tegen opkijk, ben jij de laatste die ik tegen me in het harnas wil jagen, daarom heb ik ook meteen materieel waar het in zit offline laten halen. Kan later altijd weer online gezet worden.

In mijn vakgebied (muziek en film) zijn ze er inderdaad ook erg dol op...

Jij weet, en met jou vele anderen hier, dat ik echt niet te beroerd ben om dingen beschikbaar te stellen voor gebruik, maar ik vind het wel zo netjes dat er toestemming voor wordt gevraagd, ook al heb ik al eerder voor een totaal andere texture, toestemming gegeven.

Dus, geen enkel probleem om de genoemde textures te gebruiken, maar voortaan het verzoek (aan iedereen) om wel vooraf even te informeren, zoals je dat voor de raamtextures ook hebt gedaan.

Ik meende dat ik toen ook om wieltextures had gevraagd, maar zal me wel vergist hebben. Dus even voor de extra duidelijkheid: Ik mag dus jouw textures voor de wielen, draaistellen, en ramen in al mijn modellen gebruiken?

Ik wil zeker geen gedonder met de bouwer die nooit te beroerd is om pagina's lange uitleg te schrijven om mij verder te helpen. Dus ik hoop dat we nog steeds vriendjes zijn.  ;D :P

Verder hoop ik dat je het als een compliment ziet dat ik niet met andere wieltextures wil werken.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #179 on: Monday 23 February, 2015, 02:38:00 »
Had er ff geen zin meer in na al dat gedoe, maar heb eindelijk de moed weer kunnen vinden, en dan gaat het natuurlijk weer allemaal heel snel. Het lastigste is nou echt wel achter de rug.

Ben over sommige dingen nog niet helemaal tevreden, en daar wordt (grotendeels) dan ook nog wat aan gedaan, maar ik ben zeker blij dat ik deze voor de Plan U/T/V heb gedaan.  ;)