Poll

Plan TT (Treinstel Toekomst) ook maken?

Ja, die was er nog niet!
48 (78.7%)
Who cares?
6 (9.8%)
Nee, daar zijn niet genoeg foto's en tekeningen van om goed te krijgen.
7 (11.5%)

Total Members Voted: 61

Apekoppen

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: Mat '64
« Reply #90 on: Sunday 28 December, 2014, 19:16:42 »
Motorpost  ;)

Ja, die moet je ook niet serieus nemen! Daar zijn geen eens fatsoenlijke tekeningen van! Dan weet je helemaal niet waarmee je te maken hebt!

Maar wat vind je van die screen met die strepen op de vorige pagina? Ik zal wel ge-edit hebben terwijl jij postte.

Dan moet ik er toch praktisch zijn, afgezien van die afwerking aan de voorkant? Waarvan ik trouwens zelf de eerste was die eraan zei te twijfelen.

Grtz Steve

TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
Treinpunts eigen vitaminebron
2.576 posts
« Reply #91 on: Sunday 28 December, 2014, 19:20:13 »
Dan ben je wel een stukje verder ja.
Groeten,
Jeroen

*
Hogesnelheidstrein
5.151 posts
« Reply #92 on: Sunday 28 December, 2014, 19:28:29 »
Je hebt het overigens over dat je het niet symmetrisch krijgt oid.
Ik weet niet hoe he het bouwt. Maar vrwijel altijd ben je er al door een halve kop te bouwen en dan een mirror toe te passen (of Symmetry in 3dsmax).

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
« Reply #93 on: Sunday 28 December, 2014, 19:30:09 »
Daarnaast, voordat je je eigen kop gaat aanpassen, zou ik een beter model neerzetten. Sorry dat ik het moet zeggen, maar jouw model is nogal een rommeltje.

Ben jij niet helemaal goed ofzo? Punt 1 leg ik nota bene uit dat hij zo high poly is zodat ik er nog alle kanten mee op kan, en punt 2 is het een stabiel en booleanloos model. Zoiets kan jij niet maken. En dat van iemand die zelf zich tegen laten houden door een draaistelletje...
Dit is bullshit onzin, ik heb me niet tegen laten houden omdat ik het draaistel lastig vond, maar omdat ik me niet kon vinden in het maken van 2 verschillende draaistellen voor één trein. In plaats daarvan zou ik toch later andere draaistellen moeten maken die daar erg op lijken. (DDM-1)
Dat highpoly-achtige kan ik begrijpen, maar dan stop je nog steeds de poly's op de verkeerde plek. De vorm van de neus laat uiteindelijk toch wat te wensen over, dus je zult uiteindelijk toch verticles moeten deleten.

Edit: Najah, misschien was ik iets te grof. Misschien wist je niet dat er zoiets als "weld points" bestaat.
Wel, anders had ik niet de kop van de eerder getoonde mat '64 kunnen maken. Ook bij een versie van een mat '36-kop heb ik die meermaals gebruikt. (en mocht het gevraagd worden, die mat '36 gaat niet uitkomen)
Jij zei trouwens in het bericht met jouw kop dat je nog niet tevreden was en dat er nog het nodige aan veranderd zou worden, maar dan vraag ik me af waarom je hem op het forum post. Dat doende, kun je voorspellen dat er reacties kunnen komen over datgene wat je nog wilt veranderen.

Om een welles-nietes-discussie te voorkomen zal ik verder maar ophouden met mijn gemuggenzift.

*
Intercity
545 posts
« Reply #94 on: Sunday 28 December, 2014, 19:36:42 »
Een goede basis om mee te beginnen, zijn de frontramen.
De drie middelste ramen zijn namelijk geen gekromde vakken, maar ramen die je plat kan neerleggen. Van daaruit kun je vervolgens het dak en de neus erbij modelleren.

Let bij de foto ook goed op de in het dak overgaande "vouwen" tussen de frontramen.

Voor de mat '54 geldt hetzelfde, daar zijn bovendien ook de buitenste cabineramen plat en dus niet gekromd.
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #95 on: Monday 29 December, 2014, 09:01:50 »
Ik was dus van plan om die dus los erbij te maken, en dan de overlappende points te verwijderen, en de gaten op te vullen, en daarna de onnodige points te verwijderen.

Ga eens kijken hoe ver ik daarmee (met deze kop) kom.

Edit:

De vorm van de neus laat uiteindelijk toch wat te wensen over, dus je zult uiteindelijk toch verticles moeten deleten.

Dat was altijd de bedoeling.  ;)

Jij zei trouwens in het bericht met jouw kop dat je nog niet tevreden was en dat er nog het nodige aan veranderd zou worden, maar dan vraag ik me af waarom je hem op het forum post. Dat doende, kun je voorspellen dat er reacties kunnen komen over datgene wat je nog wilt veranderen.

Okay, daar heb je dan misschien gelijk in. Toch heb ik veel aan deze feedback gehad. Ik was dan ook misschien een beetje onaardig, waarvoor bij deze mijn excuses, maar vind je zelf ook niet een beetje dat je overal commentaar op hebt? Laten we het inderdaad verder vriendelijk en gezellig houden.

Ik neem dan ook alles mee en post pas een volgende screen als ik wat verder ben. De motorpost, hetzij met al zijn inperfecties, zal binnenkort al uitkomen, verder ga ik de rest heel rustig aan doen, hoor. Dit project zou zo maar eens nog jaren kunnen duren. Net als de meeste lopende projecten trouwens.  ;)
« Last Edit: Monday 29 December, 2014, 09:19:10 by KerAp »

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
« Reply #96 on: Monday 29 December, 2014, 09:59:09 »
Mijn opmerkingen waren niet (alleen) als gemuggenzift bedoeld, maar als aanmoediging om de kop opnieuw (en dus beter) te maken. De tweede keer doe je alles beter, althans, dat heb ik gemerkt met mijn modellen mat '64, mat '36 enz enz enz, maar ook bij de silo's op de bollenwagen en de textures van de DDM-1.
En natuurlijk de vaste succeswensingen, ik heb zelf ook nog wat poginkjes ondernomen, ik kan je zeggen, het is geen makkie!

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #97 on: Monday 29 December, 2014, 10:41:23 »
Daarom begon ik dus ook met de motorpost. En inderdaad, de tweede keer doe je alles ook beter.

"It's not a matter of IF, but HOW" zou ik zeggen. Ik persoonlijk denk dat ik er met deze kop nog wel kan komen, maar dat asymmetrische staat me niet zo aan, omdat het erop wijst dat ik ergens een foutje heb gemaakt, en ik denk dat ik al weet waar. Nou zou ik inderdaad de helft kunnen spiegelen of het handmatig verbeteren, maar ik weet het even ook niet meer.

Ik laat het even bezinken, en kijk wel wat ik doe. Ik denk dat ik er 2 maak en dan de mooiste uitkies ofzo. Natuurlijk is het dan ook mijn doel om de ultieme Mat' 64 neer te zetten, dus er zullen nog wel 1 of 2 koppen komen die niet helemaal kloppen, en natuurlijk zullen die screens dan ook wel weer de volle laag krijgen, maar dat is okay. Het is het resultaat waar het om draait.

En natuurlijk de vaste succeswensingen, ik heb zelf ook nog wat poginkjes ondernomen, ik kan je zeggen, het is geen makkie!

Thx! Probeer het anders ook eens op mijn manier: Maak de vorm van de bak, maak de bak aan 1 kant dicht, en extruden en randen chamferen alsof je leven ervan afhangt. Dat is op zich niet zo moeilijk.

Edit: Shit! Er is nog animo voor de 501 ook... Hmmmm...  :-\

Edit 2: Misschien geeft de foto die ik hieronder bewerkt heb een beter beeld van wat ik voor ogen heb. Dit soort foto's maken helpt ook vaak.

Waarom noemen veel mensen de '64 eigenlijk hondekop? De '54 was toch de hondekop en de '64 de apekop?
« Last Edit: Monday 29 December, 2014, 11:06:15 by KerAp »

Online MG2
*
Hondekop
165 posts
« Reply #98 on: Monday 29 December, 2014, 12:05:14 »
Door de soortgelijke kop/neusvorm zijn de stellen (door mensen die niet zo bekend zijn met de details van het materieel) makkelijk met elkaar te verwarren ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #99 on: Monday 29 December, 2014, 12:13:26 »
Moet zeggen dat ik het in het begin ook dacht...  :-[

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
3.190 posts
« Reply #100 on: Monday 29 December, 2014, 12:23:18 »
Door de soortgelijke kop/neusvorm zijn de stellen (door mensen die niet zo bekend zijn met de details van het materieel) makkelijk met elkaar te verwarren ;)

Ze zijn wel degelijk anders als je naar de bolling en het punt waarop de kop gaat bollen gaat kijken. ;D
Groeten,
Niels

*
Intercity
545 posts
« Reply #101 on: Monday 29 December, 2014, 12:23:48 »
Waarom noemen veel mensen de '64 eigenlijk hondekop? De '54 was toch de hondekop en de '64 de apekop?

De naam apekop is vooral bekend binnen het "spoorwezen" en bij treinliefhebbers. Die naam is zeker niet zo algemeen bekend (dus ook bij het grote publiek) als de naam "hondekop". Dat zal de voornaamste reden zijn dat ook een mat '64 regelmatig als hondekop wordt uitgemaakt.

Overigens kan het ook andersom:
http://ptatransitauthority.blogspot.co.uk/2009/06/dutch-railways.html

"NS Standaard Stoptrein, Plan V also known as Materieel - Nicknamed "Doghead"

En dat op een website uit 2009, duidelijk iemand die niet in Nederland is geweest maar er wel graag wat over wil vertellen :P

Online MG2
*
Hondekop
165 posts
« Reply #102 on: Monday 29 December, 2014, 12:46:29 »
Ze zijn wel degelijk anders als je naar de bolling en het punt waarop de kop gaat bollen gaat kijken. ;D

Iets waarbij het grote publiek door er plat tegenop te kijken niet zozeer stil staat. Zul je ze naast elkaar moeten zetten :P

De naam apekop is vooral bekend binnen het "spoorwezen" en bij treinliefhebbers. Die naam is zeker niet zo algemeen bekend (dus ook bij het grote publiek) als de naam "hondekop". Dat zal de voornaamste reden zijn dat ook een mat '64 regelmatig als hondekop wordt uitgemaakt.

Dat is ook een goede reden, maar het is meer het makkelijke verwarren door (diezelfde standaard) markante  stompe neuzen. Het grote publiek let niet op deze details als jij en ik ;)

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
« Reply #103 on: Monday 29 December, 2014, 14:55:09 »
NS is één groot dierennest, denkend aan de mat '46 die Muizeneus wordt genoemd (en misschien de STIBANS 252 ook wel door de niet zo ingeleide spoorfanaat) en zelfs de draaistellen van de eerste rijtuigen mat '24, die steevast "Zwanenhalsdraaistellen" worden genoemd. Nu het toch over bolle of stompe neuzen gaat, hoe zou een kind van 6 de TEE RAm noemen als hij lang Wgm rijdt?

Dan nog maar een plaatje van mijn model, die inmiddels al is afgeschreven. Misschien kun je er iets mee, misschien niet.

Online MG2
*
Hondekop
165 posts
« Reply #104 on: Monday 29 December, 2014, 15:09:02 »
Het is wel een gunstige....

*
Hogesnelheidstrein
5.151 posts
« Reply #105 on: Monday 29 December, 2014, 15:20:43 »
Die kop van tom lijkt wel heel goed getroffen.
Je ziet daar goed dat de kop die je had vierkanter moet.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #106 on: Monday 29 December, 2014, 15:50:11 »
Nou zou ik hem niet zo vierkant, maken, maar die is inderdaad zo slecht niet.

Gek genoeg lijkt hij erg op die foto waar ik overheen getekend heb. Zouden we dan soms toch een beetje hetzelfde denken? ...

Maar met die kop die ik postte kan dit nog, hoor...  ;)

Ik ga ergens tussen deze en die van Chris in zitten qua poly's.

NS is één groot dierennest, denkend aan de mat '46 die Muizeneus wordt genoemd (en misschien de STIBANS 252 ook wel door de niet zo ingeleide spoorfanaat) en zelfs de draaistellen van de eerste rijtuigen mat '24, die steevast "Zwanenhalsdraaistellen" worden genoemd.

Of de buffel, de bison, de kameel, en zo zullen er nog wel meer zijn.  ;D

Nu het toch over bolle of stompe neuzen gaat, hoe zou een kind van 6 de TEE RAm noemen als hij lang Wgm rijdt?

Die snap ik niet helemaal...

Hogesnelheidstrein
2.576 posts
« Reply #107 on: Monday 29 December, 2014, 20:24:29 »
Hoe is deze kop zo?

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #108 on: Monday 29 December, 2014, 21:50:39 »
Die kenden we toch al? Blijft mooi.

Hogesnelheidstrein
2.576 posts
« Reply #109 on: Monday 29 December, 2014, 22:32:44 »
Ten opzichte van de vorige screen is er heel veel veranderd, ze smooth een stuk beter!

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #110 on: Tuesday 30 December, 2014, 09:48:48 »
Ik kan nu ook een beetje inschatten hoe je wireframe is.  ;D

Grappig dat zoveel mensen stilletjes met hetzelfde bezig zijn.  ;D

Online MG2
*
Hondekop
165 posts
« Reply #111 on: Tuesday 30 December, 2014, 10:26:37 »
Ja, zelfs ik ben ermee bezig ;D

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.381 posts
« Reply #112 on: Wednesday 31 December, 2014, 08:44:28 »
Het is dan ook een erg mooie trein en het verbaast me niet als er heeeeeeeel veel mat '64 WIPs zijn.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #113 on: Wednesday 31 December, 2014, 14:09:51 »
Zou me niks verbazen inderdaad. Het is dan ook een goeie oefening.

Zelfs al maak ik of iemand anders de ultieme '64 denk ik nog dat mensen hem blijven proberen, al is het maar om te bewijzen dat ze het kunnen.

Hogesnelheidstrein
2.576 posts
« Reply #114 on: Thursday 01 January, 2015, 23:58:43 »
Een beetje oefenen met de koppeling. Een soortgenootje moet straks op de SLT.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #115 on: Friday 02 January, 2015, 15:46:30 »
Begin ziet er goed uit in ieder geval!

De Hbbkkss is voorzien van nieuwe fototextures op het interieur, de deuren en draaistellen, toch een enorme verbetering. Nu hoeft íe alleen nog maar wat stangetjes e.d., en dan kan de mP afgewerkt worden. Tenzij iemand betere foto's heeft...  ;)

De mP zelf heeft nou op 1 ding na al het interieur, alhoewel ik nog niet helemaal tevreden over sommige textures ben.

Moet toch wel snel klaar zijn nou.
« Last Edit: Friday 02 January, 2015, 15:48:24 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #116 on: Tuesday 06 January, 2015, 13:03:54 »
De Hbbkkss is er in ieder geval vast klaar voor...

Motorpost pakket zal niet meer zo lang op zich laten wachten. Ook heeft de nieuwe versie van 3dc er weer wat handige tooltjes bijgekregen, wat de Plan T/U/V kop maken natuurlijk ook weer een stuk makkelijker maakt.  ;)

Edit: De mP is nou voorzien van zonneschermen onder de control-8 knop.
« Last Edit: Tuesday 06 January, 2015, 13:21:46 by KerAp »

*
Hondekop
148 posts
« Reply #117 on: Tuesday 06 January, 2015, 18:00:45 »
Ziet er goed uit, k kan haast niet wachten

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #118 on: Tuesday 06 January, 2015, 18:27:04 »
Van de Hbbkkss hoeft alleen nog de verlichting MSTSBin geschikt gemaakt te worden, (de verlichting doet het momenteel na omrangeren niet meer), en de mP moet nog een paar tierelantijntjes, de vorm moet nog even mooi gladgestreken worden, en natuurlijk moet ook daarvan de verlichting nog in orde gemaakt worden.

Verder twijfel ik nog of ik van de mP alle varianten doe. Misschien tóch wel...

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #119 on: Saturday 10 January, 2015, 19:47:25 »
Okay, aangezien ik mijn textures uit die van Chris gemaakt heb, is het vrij simpel om alle uitvoeringen te maken. Een paar deurtjes zijn ook zo aangepast, dus het is op zich vrij makkelijk om de bestaande repaints op mijn model toe te passen. Dan kom ik uit op het volgende lijstje. Met bijvoorbeeld Chris A wordt bedoeld dat die versie dezelfde kleurstelling krijgt als ns_motorpostA.s bij Chris' model. De rest lijkt mij voor zich te spreken.

-   Plan mP 3003 – Chris A
-   Plan mP 3011 – Chris B
-   Plan mP 3017 – Chris C
-   Plan mP 3022 – Oude kleur, geel contrastvak ( Chris D )
-   Plan mP 3024 – Jim (Eurailscout)
-   Plan mP 3030 – Raillion Rood (Onder voorbehoud)
-   Plan mP 3031 – Oude kleur, zoals aanwezig in Spoorwegmuseum
-   Plan mP 3032 – Jules NSTO versie (Andere deuren)
-   Hbbkkss NS 219 5 000 (Volledig donkerrood prototype)
-   Hbbkkss NS 242 2 043

Alleen weet ik niet zeker of de eerste drie nummers die kleuren hebben gehad. Ik denk van wel, maar ik weet het niet zeker. Niet dat het erg veel uitmaakt, maar mocht er iemand willen mierenneuken moet íe dat nu doen. Ik ben bereid wagennummers aan te passen zolang 3003 ertussen blijft zitten.

Nog best een leuk pakketje geworden ook, al zeg ik het zelf.
« Last Edit: Saturday 10 January, 2015, 20:02:07 by KerAp »