Het skinnen van rijtuigen ICR

*
Stoomlocomotief
hoi
45 posts
Het skinnen van rijtuigen ICR
« on: Thursday 01 October, 2015, 18:45:02 »
Beste treinpunters,

Ik probeer al een paar maanden een koninklijke treinstam te maken (SR 10 + SR 11 + SR 12).
Heb ik ALLES geprobeerd! Maar dit het blijft maar niet lukken  >:(  Als ik op export en alpha (ace) klik gebeurt er helemaal niks.
Kan iemand hier wijzer uit. Of is dit een illusie?
Heeft iemand een logische uitleg.

Groet,

Jari

******
TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
Treinpunts eigen vitaminebron
2.572 posts
Re: Het skinnen van rijtuigen ICR
« Reply #1 on: Thursday 01 October, 2015, 19:05:00 »
Zoek even naar het programma "AceIt!". Hiermee kan je .tga-bestanden (in TGAtool door middel van "opslaan als..." te maken van je texture) omzetten naar .ace-bestanden. Waarschijnlijk werkt het hiermee wel.
Groeten,
Jeroen

*
Stoomlocomotief
hoi
45 posts
Re: Het skinnen van rijtuigen ICR
« Reply #2 on: Thursday 01 October, 2015, 19:27:27 »
Zoek even naar het programma "AceIt!". Hiermee kan je .tga-bestanden (in TGAtool door middel van "opslaan als..." te maken van je texture) omzetten naar .ace-bestanden. Waarschijnlijk werkt het hiermee wel.
Ik heb echt van alles geprobeerd maar ik kan er niet wijzer uit, is er een Nederlands talige uitleg beschikbaar waar in dit beschreven staat?

*
Intercity
756 posts
Re: Het skinnen van rijtuigen ICR
« Reply #3 on: Thursday 01 October, 2015, 20:46:17 »
Beste Hillegomnr1

Ik gebruik Tgatool 2a en dat werkt heel gemakkelijk.
Je gaat naar de verkenner of de bibiotheek van windows en klik het ace bestand aan wat je wil repainten als het goed is start automatisch tgatool..
je ziet nu het tgatool scherm met d gekozen afbeelding er in,
Kies nu boven aan bij export BMP je krijg nu een scherm waar je de naam moet invoeren
doe dat met de toevoeging .BMP  en druk op opslaan.
Nu ga ja paint en zoek het bmp bestand wat je heb aangemaakt in tgatool op en en je kunt je gang gaan.
Als je klaar bent sla je het bestand normaal op en nu open je weer tgatool.
je opent nu het bewerkte bmp bestand en kies dan weer export maar kies nu alpha trains je krijg weer het zelfde scherm wat je moet in vullen maar nu met ACE achteraan wel eerst het oude ace bestand weggooien.



*****
TreinPunt.NL Moderator
Hogesnelheidstrein
Student
3.501 posts
Re: Het skinnen van rijtuigen ICR
« Reply #4 on: Thursday 01 October, 2015, 21:05:20 »
Didam, als ik het eerste bericht van Jari zo lees, gebruikt hij dat al, en werkt het dus niet.

Jari, AceIt is heel makkelijk als je even doorhebt hoe het werkt. Als je gaat repainten klik je in TGAtool2A bij file op 'Save as' en dan sla je op als .tga. De repaint kan je het beste maken met een programma als Paint.NET of GIMP (Paint.NET heeft ook een Nederlandstalige interface).

Als je dan je TGA af hebt, dan open je AceIt, dan klik je bij het eerste invoervak (input) op browse, en selecteer je het TGA bestand. In het tweede invoervak (output) het te vervangen bestand (bij voorkeur in een map die niet in de MSTS map staat, dus voor je gaat painten, maak een kopie van de map van het te repainten voertuig op een andere locatie).

Vervolgens kies je bij format voor RGB opaque (texture zonder doorzichtige stukken (grijs/witte blokjes in de grote afbeeldingseditors)) RGB+1 bit alpha voor textures met volledig doorzichtige stukken (zoals spiraalveren in de texture), of RGB+8 bit alpha voor textures met uitgebreide alphachannels, zoals ramen, die dus niet volledig maar beperkt doorzichtig zijn.

Vervolgens vink je 'use Zlib compression' (standaard aangevinkt) en 'Create Cab Bitmap (No Mip maps)' aan, en vervolgens klik je op 'Export', waarmee het texturebestand is aangepast.

Ten slotte zou ik wel adviseren om pas aan complexe handelingen te beginnen als je de engelse taal een klein beetje beheerst, daar in de computerwereld engels de 'lingua franca' is, en dus ook heel veel concepten van MSTS alleen in het engels beschreven zijn, of soms hele handelingen in een engelstalige omgeving moeten gebeuren.
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!