ATB cabinesein

*
Hondekop
105 posts
ATB cabinesein
« on: Friday 16 January, 2015, 16:13:24 »
Hallo allemaal,

Ik stond er laatst even bij stil en toen zag ik dat de cabineseinen (de lampjes) van treinen (die ik heb) het niet doen. Is het wel mogelijk om dit in te bouwen in een cabview? Misschien in openrails?
Ik hoor het graag!

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.312 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #1 on: Friday 16 January, 2015, 17:25:17 »
De metro's hebben het wel, dus het moet kunnen. Punt is dat het materieel en de route een beetje op elkaar afgestemd moeten worden. Ik weet inderdaad geen treinen die het hebben.

Grtz Steve

*
Hondekop
105 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #2 on: Friday 16 January, 2015, 20:41:13 »
Oke. Is er misschien iemand die hier meer ervaring mee heeft, want ik zie in diverse cabines wel de lampjes, maar er brandt er altijd maar één, tenminste die brandde bij het maken van de foto. Het lijkt me niet dat het erg ingewikkeld is.

Ik kwam daarnet trouwens een oud topic tegen dat waarschijnlijk over het zelfde ging: http://forum.treinpunt.nl/index.php?topic=4853.msg47812#msg47812. Ik zal bij hem eens informeren.

Die had er ook niks meer van...  :( Ik zal er zelf eens een beetje gaan stoeien. Moet niet ingewikkeld zijn...
« Last Edit: Friday 16 January, 2015, 21:05:35 by 246810 »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.312 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #3 on: Friday 16 January, 2015, 21:30:18 »
Ik zou de RET "seinen" en Type T eens goed onder de loep nemen.  ;)

Het gaat hier alleen om groen/oranje/rode seinen en snelheidslimieten. Die moeten sowieso kunnen.

Edit: Je zou Roland kunnen vragen hoe hij het gedaan heeft, maar aangezien hun niks meer met MSTS doen is de kans dat ze het vergeten zijn groot...
« Last Edit: Friday 16 January, 2015, 21:32:03 by KerAp »

*
Hondekop
105 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #4 on: Saturday 17 January, 2015, 07:50:54 »
Oke. Ik zal dan maar eens aan het puzzelen gaan....

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.312 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #5 on: Saturday 17 January, 2015, 07:56:40 »
Oh, en nooit vergeten dat in de Route Editor ingestelde snelheid van de route de maximumsnelheid is. Een sein zal je nooit iets hogers dan dat opleggen, al programmeer je tot je een ons weegt. Voor TGV-achtige snelheden moet je ergens een trucje uithalen.

Ik zeg het maar even, mocht je er tegenaan lopen.  ;)

Edit: Ik heb het een tijdje terug in mijn route ingebouwd, voor de metro dan:

http://forum.treinpunt.nl/index.php/topic,65898.msg228304.html#msg228304

Je moet de cabview naar de seinen laten verwijzen, in dit geval die blokjes. Dan moet je ze in de route gewoon correct plaatsen.
« Last Edit: Saturday 17 January, 2015, 08:02:38 by KerAp »

*
Hondekop
105 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #6 on: Saturday 17 January, 2015, 08:57:30 »
Oke. Is het ook mogelijk om in een route de bestaande seinen te laten staan en wat in de bestanden te rommelen misschien? Anders doet het eerder denken aan ermts, al wil ik me daar ook best eens over buigen  :D
Ik bedoelde de lichtseinen buiten... Want die wilde ik eigenlijk toch wel laten staan.
« Last Edit: Saturday 17 January, 2015, 08:59:27 by 246810 »

*
Hondekop
105 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #7 on: Saturday 17 January, 2015, 09:13:09 »
Ik ben net even gaan snuffelen in de bestanden van de cabview van ret type t. Ik kwam het volgende tegen:
Code: [Select]
CabSignalDisplay (
Type ( ASPECT_DISPLAY CAB_SIGNAL_DISPLAY )
Position ( 262 376 103 89 )
Graphic ( cabsignalering.ace )
)
Dit verwijst alleen naar een texture (zie hieronder). Waar zit de code die hem met de ret seinen koppelt dan?

Edit: Ik zie nu in de route ook de seinbestanden, maar hoe zijn ze dan gekoppeld met de cabview?
« Last Edit: Saturday 17 January, 2015, 09:19:38 by 246810 »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.312 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #8 on: Saturday 17 January, 2015, 09:38:52 »
Moest me er even in (her)verdiepen, maar ben dan ook terug met het verlossende antwoord.

Code: [Select]
CabSignalDisplay (
Type ( ASPECT_DISPLAY CAB_SIGNAL_DISPLAY )
Position ( 262 376 103 89 )
Graphic ( cabsignalering.ace )
)

Wat dit doet is dat het MSTS de opdracht geeft in seinbestanden naar definities te zoeken die bepalen welk gedrag en welke gedeelte van de texture weergegeven wordt.

In de seinbestanden (sigscr.dat en sigcfg.dat) wordt gedefineerd hoe een sein reageert als er een consist langsrijdt. Het kan ook defineren bepaalde info terug te sturen, en dit resulteert in cabinesignalering.

Quote from: davveb op uktrainsim.com
This can be done via the signal ONCONSISTPASS function, using the SENDCONSISTMESSAGE with custom message 15. Engine script needs an ONCUSTOMSIGNALMESSAGE function to process the data and drive the display.

Hoe dit precies in zijn werk gaat, weet ik niet, maar ik denk dat je de seinbestanden wel gaat moeten aanpassen. Goede nieuws is dat je ze niet allemaal opnieuw hoeft te plaatsen.

Het is mogelijk, maar blijft een lastig karweitje. Dit zal ook de reden zijn dat bijna niemand het doet.  ;)

Edit: regeltje vergeten.  :-[

Edit2: Volgens mij heeft de VIRM het trouwens wél, mits de snelheidlimieten door de NL seinen worden opgelegd. Door interactives op het spoor weet ik niet zeker. Kan je ook naar kijken.
« Last Edit: Saturday 17 January, 2015, 09:51:29 by KerAp »

*
Hondekop
105 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #9 on: Saturday 17 January, 2015, 09:54:59 »
Dat me de VIRM had ik wel een keer gezien, ik zal daar ook eens gaan kijken.
Die stukjes code die in het onderste citaat aangehaald worden kan ik niet vinden...
In de VIRM staat dit stukje in het bestand van de cabview:
Code: [Select]
Dial (
Type ( SPEEDLIM_DISPLAY DIAL )
Position ( 363 257 2 5 )
Graphic ( atb.ace )
Style ( POINTER )
ScaleRange ( 0 200 )
ScalePos ( 240 123 )
Units ( KM_PER_HOUR )
Pivot ( 27 )
DirIncrease ( 0 )
)
Maar dat is een wijzertje. Ik wilde bijvoorbeeld graag de lampjes in de plan v cabine werkend krijgen (zie foto: )
« Last Edit: Saturday 17 January, 2015, 10:06:39 by 246810 »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.312 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #10 on: Saturday 17 January, 2015, 10:02:37 »
Ik snap er zelf ook niks van. De Acela heeft het ook, die roept voor elk seinbeeld een aparte texture aan, misschien is die simpeler te begrijpen.

Succes ermee in ieder geval, en laat het ons gerust weten als het je gelukt is!

Edit: Jouw edit en mijn post moeten elkaar gekruist hebben. Sorry, je hebt helemaal gelijk, dat hebben alleen de Acela en de metro's, voor zover me te binnen schiet.
« Last Edit: Saturday 17 January, 2015, 10:14:24 by KerAp »

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.312 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #11 on: Saturday 04 April, 2015, 05:47:30 »
Ik weet niet of je er nog mee bezig bent, maar aangezien ik de afgelopen week veel over het onderwerp geleerd heb, zal ik even samenvatten wat ik nu weet.

Ten eerste, wat ik zei over dat route en materieel op elkaar afgesteld dienen te worden is maar half waar. Elk sein wat ervoor geconfigureerd is kan elk materieel een snelheidsbeperking opleggen. Wat wel zo is, is dat niet elk materieel ingesteld is om elke mogelijke snelheid in de cabinesignalering weer te geven. Zo kan bijvoorbeeld de Eurostar, net als in het echt, alleen 2 soorten rood, 80, 160, 170, 230, 270, en 300 geven. Laat je een sein bijvoorbeeld 40 opleggen, kan je bij de Eurostar dus rare fratsen verwachten. Dit is verder eigenlijk de enige "beperking" op dit systeem.

Dit betekent dat je bij Nederlandse routes dus het probleem hebt dat maar weinig seinen een snelheidsbeperking opleggen, en dat niet elke snelheid voorkomt. Dit zou je kunnen oplossen door een aantal seinen speciaal voor dat doel te (maken en) gebruiken en die onder de grond te verstoppen, of seinen in de vorm van een railpot kunnen scripten, maar elke NL route waar je het in wil hebben gaat een aantal uurtjes klooien vereisen.

Voor de HSL trajecten zijn zulke seinen er al, dan is het ineens een verademing. Alle snelheden die op die trajecten opgelegd kunnen worden hebben een eigen sein wat die snelheid altijd zal opleggen. Die verstop je dan onder de grond, static TVM markertje op die plek, en het loopt als een trein. Ja, flauw, ik weet het.  :P

Verder nooit vergeten dat de cabinesignalering altijd de snelheid aangeeft die door het eerstvolgende sein wordt opgelegd.

Over hoe je het in een cabine inbouwt heb ik geen idee, maar in de Eurostar en de Thalys werkt alles perfect, dus wellicht kunnen Chris en de heren van VT je helpen...  ;)
« Last Edit: Saturday 04 April, 2015, 05:56:40 by KerAp »

*
Stoomlocomotief
27 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #12 on: Saturday 04 April, 2015, 13:09:50 »
Leuk project dit!
Je zou iets kunnen bedenken waarbij je van ieder snelheidsbord een sein maakt, een beetje op de manier zoals het in protrainroutes zit. Omdat de ATB maar vijf trappen kent (40, 60, 80, 130, groen), hoef je volgens mij ook maar vijf verschillende seinen te maken, die je dan weer aan meerdere borden koppelt. Dat de cabinesignalering altijd het volgende sein weergeeft, hoeft geen probleem te zijn als je de gele snelheidsborden ook aan een sein koppelt, dat dan de voorgaande snelheid aangeeft. Dan springt de ATB (net als in het echt) over als het gele bord gepasseerd wordt.
Dan zijn alleen de lichtseinen die groen tonen nog een probleem, als je het echt helemaal realistisch wil hebben ontkom je er niet aan om die ook de ter plaatse geldende snelheid mee te geven (Dat doet protrain ook), maar ik denk dat je dan ook een hele nieuwe lichtseinenset moet maken. Eventueel zou je het kunnen manipuleren door kort voor elk sein (onzichtbaar) het snelheidssein te herhalen, zodat er maar heel even groen getoond wordt in de cabine.
Ander probleem, waar je volgens mij zo niet vanaf komt, is als het sein een lagere snelheid oplegt dan de bebording, dan zou je voor plekken waar dat geldt, kunnen kiezen voor het meest gebruikte pad o.i.d. 
mvg Dries

*
Hondekop
105 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #13 on: Saturday 04 April, 2015, 17:00:07 »
Ik heb het even een tijdje druk gehad, dus bijna niet gereden. Ik zal er nog eens naar gaan kijken.
Wat nou als ik gewoon het scriptje van de virm bekijk, en daar dan in plaats van een wijzertje een paar lampjes gebruik? Dat lijkt me het meest voordehandliggend. Een nieuw seinstelsel komt nog wel als we ermts gaan invoeren overal  ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.312 posts
Re: ATB cabinesein
« Reply #14 on: Sunday 05 April, 2015, 00:19:46 »
Ik weet niet hoe het hoort, maar ik zou het lekker zoals in het echt doen. In combinatie met die ATB geluidjes van MRB zou het MSTS helemaal een stuk realistischer maken...

Overigens kunnen die seinen best hetzelfde .s bestand zijn... Als je er echt mee aan de gang gaat, wil ik tegen die tijd wel een railpotje of verstopbaar seintje maken dat je dan zelf nog even moet scripten.