Meerdere treinen in MSTS en OpenRails

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
Meerdere treinen in MSTS en OpenRails
« on: Tuesday 31 October, 2017, 14:11:32 »
Zoals TS2017 scenario's kent, hebben MSTS en OpenRails weer eigen technieken om meerdere treinen te bedienen. Ik ben geen expert op het gebied van het gedrag van AI verkeer in beide simulatoren, daar ik me meer met route- en materieelbouw bezig houdt, dus ik ga niet in al te diep detail in op het gedrag van deze systemen.

MSTS en Open Rails: Activities
De originele manier van AI verkeer in MSTS: je krijgt in de basis de opdracht een trein van A naar B te rijden, en kan onderweg andere opdrachten krijgen. Daarnaast kom je verschillende AI treinen tegen onderweg.
Open Rails bied een aantal uitbreidingen op de basisactivities van MSTS, waaronder het veranderen van het weer, of het triggeren van een fluit- cq. typhoonsignaal van tegenverkeer, ook kan je andere treinen bedienen dan de standaard playertrein. Daarnaast wordt er gewerkt aan een optie om activities te 'randomiseren', waarmee je naast de opdrachten van de actbouwer ook nog voor willekeurige uitdagingen kan komen te staan.

Open Rails: Timetables
Naast de activitymodus biedt Open Rails ook een 'timetable'-modus aan, waarmee een redelijk complexe dienstregeling kan worden nagebootst, inclusief het splitsen en combineren van (AI-)treinen en het definiëren van seinen waarbij een trein tot stilstand moet komen alvorens het sein te passeren.
Deze Timetable modus kan helaas nog niet omgaan met veel foefjes die de activity modus al wel kent, al is deze modus nog volop in ontwikkeling.

Open Rails: Multiplayer
Al heel lang een van de 'party pieces' van Open Rails: rijdt samen met anderen op een route. Een speler kan worden aangesteld om naast machinist ook treindienstleider te zijn. Kies niet te lange routes, anders zie je elkaar misschien één keer, en ben je daarna weer uren alleen...
Wil je een multiplayer-sessie spelen met forumgenoten, kondig je multiplayer dan aan in dit board!
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: Meerdere treinen in MSTS en OpenRails
« Reply #1 on: Sunday 12 November, 2017, 18:00:41 »
Even ter aanvulling/correctie: In MSTS kan tegenverkeer bij het passeren de AI ook een typhoon geven.

Grtz Steve

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
Re: Meerdere treinen in MSTS en OpenRails
« Reply #2 on: Sunday 12 November, 2017, 19:06:31 »
Klopt, dat is echter voor zover ik weet een script in de .sms van het materieel, hier is de truc dat het dus een deel van de activity is, en dus per AI-trein specifiek ingesteld kan worden ;) (en als ik me niet vergis bij stoom dus ook het visuele effect mee zou moeten geven). Hierdoor kan je dus voorkomen dat élke tegentrein fluit of typhoneerd als je deze tegen komt, wat redelijk hinderlijk kan zijn ;).

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: Meerdere treinen in MSTS en OpenRails
« Reply #3 on: Sunday 12 November, 2017, 20:34:26 »
Dat is inderdaad beter. Zou in MSTS ook kunnen, maar dan zou je aparte versies voor wel of niet toeterend verkeer moeten hebben. Maar het was ff for the sake of correctness.

Het per act/service in kunnen stellen is idd een grote verbetering.