Graag uw mening.

*
Stoomlocomotief
2 posts
Graag uw mening.
« on: Saturday 05 November, 2016, 14:22:34 »
Goedemiddag. Eerst mijn excuus Heb geen idee hoe ik op een forum moet schrijven heb even ge googled en ze zeiden dat ik op nieuwe topic moest klikken. Mijn excuses als ik het fout doet. 

Mijn Vragen gaan namelijk over Microsoft train simulator. Een wat oudere simulator. Ik kocht deze op de dag dat hij uitkwam kan ik me nog herinneren. Een geweldig spel vond ik het. Maar toch besloot ik het spel nog even weg te leggen voor een paar jaar wegens gebrek aan goede freeware, en ben overgegaan naar de ms flight sims. Maar ik ben helaas msts geheel vergeten tot dat ik hem sinds vorige week weer in de kast tegen kwam. Ik besloot hem gelijk weer te gaan installeren en werkten nog steeds prima.

Maar waar ik een beetje geschokt van werd was het gebrek aan freeware wat is uitgegeven voor deze game. Er zijn heel veel routes treinen (Ook op deze site te vinden), maar ik vin het jammer dat ik dan altijd routes en treinen en activities apart moet downloaden en van sommigen routes ontbreken de treinen en zijn niet meer te downloaden wegens oudheid enzo.

Ik heb wel veel nog tot mijn verbazing veel payware gevonden waar nog steeds in mijn mening veel geld voor gevraagd woord. Zoals de pro train series. En de aurosoft routes enzo.
Wat ik weet van de ms flight sims is dat er payware freeware is geworden na een tijdje gewoon omdat het te oud is en ze willen het niet verloren laten gaan. Zoals Alphasim. Abacus. En dat soort .

Maar waarom is dat bij msts niet zo.? Waarom is er geen enkelen pro train als freeware uitgegeven.? Waarom moet ik nog steeds volle pond betalen voor producten van 10 jaar oud.? Het is toch beter omdat gewoon als freeware uit tegeven. Ik had gewoon gehoopt dat de Msts comunity was zoals ms flight sim. Meer freeware enzo. Graag will ik uw meening hierop. :)
« Last Edit: Saturday 05 November, 2016, 16:29:49 by rjz222 »

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
Re: Graag uw mening.
« Reply #1 on: Saturday 05 November, 2016, 16:27:36 »
Hoewel er voor MSTS echt een absoluut gigantische hoeveelheid freewaremateriaal (zowel treinen als routes) is, is dat meestal inderdaad opgesplitst in losse pakketjes (alleen al op treinpunt.nl een paar duizend). Voordeel daarvan is echter wel dat payware gebruik door freewarebouwers vrijwel uitgesloten is (soms is er een los uitgebrachte act die wel eens een paywarepakketje nodig heeft om goed te draaien, maar die zijn zeldzaam).

Het probleem met materieel en routes in één pakket uitgeven is vaak dat voor MSTS geldt dat routebouw en materieelbouw beiden een vrij complexe discipline zijn die maar weinig mensen beiden beheersen, of beheerst hebben, en er daarnaast maar weinig mensen zijn die bereid zijn om materieel te bouwen dat door een andere bouwer al eens gebouwd is. Dit is mede een probleem omdat bouwers van materiaal vaak liever niet hebben dat hun materiaal gebundeld wordt met ander materiaal van andere bouwers.

Er zijn wel routes die gebundeld zijn met al het benodigde materieel zoals de Bernina Bahn en de Rübelandbahn, maar op freewaregebied zijn dit soort bundels vrij zeldzaam, om bovengenoemde redenen.

Wat betreft dure payware: dit is vrees ik de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaars, die soms niet bereid zijn om hun prijzen te drukken (hoewel bijvoorbeeld German Railroads een pakket heeft uitgebracht waar alle tot dan toe uitgegeven pakketten van GR in één pakket zaten voor de prijs van één add-on), waardoor deze prijzen soms best hoog zijn (te hoog misschien zelfs), maar wat wel is gebleken is, is dat de Duitse MSTS community altijd bereid is geweest om (veel) geld aan MSTS te besteden, waar voor de Nederlandse community payware vrij zeldzaam is, en de freeware vanaf het begin de boventoon heeft gevoerd.

Voor wat betreft dode links: een zeer groot deel van het materiaal dat ooit is gemaakt is nog steeds wel te vinden, maar de links daarvan zijn niet meer te gebruiken, omdat de sites waar het op stond verdwenen zijn. Vaak is dit materiaal nog wel op andere sites terug te vinden, zoals Railsim.nl (links naar msts.nl, helaas slecht doorzoekbaar), btsm.be (mstrainstop.com materiaal) en in onze eigen downloads (msts-dutch-history, trainsim.nl, baarnov.nl en nog verschillende andere sites), en soms heeft het ook zin om, als de website nog wel in de lucht is, maar de link niet meer werkt, die site nog eens goed door te spitten, vaak is het er nog wel, maar niet meer op de link die is genoemd in de 'readme', onder anderen voor Christrains materieel is dit zo ;).

PS: ik heb je bericht even iets beter leesbaar gemaakt, zo kan iedereen het goed lezen ;).
« Last Edit: Saturday 05 November, 2016, 16:34:39 by rjz222 »
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

*
Stoomlocomotief
2 posts
« Reply #2 on: Saturday 05 November, 2016, 17:46:26 »
Hallo. Dankjewel voor uw uitleg. het heeft me wat verduidelijking gegeven op het gebied van freeware en payware. Ik snap inderdaad dat een bouwer er last van kan ondervinden. Vind persoonlijk pro train het leukst.  Nogmaals dankjewel. ook zal ik zeker vaker gaan schrijven hier en vragen stellen nu ik weet dat deze netjes beantwoord worden. Nog een Fijneavond.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #3 on: Saturday 05 November, 2016, 18:22:54 »
- Edit Etienne: aanzetten tot illegaal downloaden doen we niet openbaar op het forum, bericht gewijzigd-

En bijna al het Nederlandse spul is in ieder geval freeware, dus in dit koude kikkerlandje zijn we toch nog best redelijk.  ;D

Edit: En welkom op het forum trouwens!

Edit 2: Nog een reden waarom materieel en routes vaak niet samen verpakt worden is omdat niet iedereen alles wil. Toen ik bijvoorbeeld Opperland 2 installeerde, een payware route die wel materieel meelevert, heb ik een heleboel materieel wat ik niet nodig heb handmatig moeten verwijderen.
« Last Edit: Saturday 05 November, 2016, 18:40:55 by KerAp »

Grtz Steve

*
Intercity
685 posts
« Reply #4 on: Sunday 06 November, 2016, 10:27:45 »
 :)

Duitse/Zwitserse/Oostenrijkse routes van Pro Train, Aerosoft, German Railroads, e.d. zijn wel wat goedkoper te verkrijgen op:

- https://www.amazon.de/

Als gebruikte software.

Gebruik als zoekopdracht: trainsimulator

Dit betekent dat gebruikers hun software van hun route of treinmaterieel aan Amazon legaal hebben verkocht.
Ook vind je daar van verkopers van nieuwe software van routes en treinmaterieel aanbiedingen omdat zij van een rest partij af willen.
Houd er rekening mee dat soms aanzienlijke verzendkosten bij komen van verzending van Duitsland naar Nederland.
Maar dat verschilt per aanbieder!

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Sunday 06 November, 2016, 10:34:04 by ANdeJong »

*
Blokkendoos
51 posts
« Reply #5 on: Sunday 04 December, 2016, 21:33:01 »
Nog een aanvulling, voor wat betreft Engelse routes zijn via uktrainsim.com diverse complete routes, d.w.z. met activitieten en materieel, te bestellen op CD-rom tegen m.i. zeer redelijke prijzen.