Bouwen: Bestaand materieel of niet?

*
Hondekop
174 posts
Bouwen: Bestaand materieel of niet?
« on: Monday 17 November, 2014, 01:02:38 »
Hallo.

Ziet er allemaal erg mooi uit. Heb geen kritiek, maar wil een kleine opmerking plaatsen als mag. Vind het beetje jammer dat er weer al reeds bestaand materieel wordt gemaakt. De Plan U & T, de MP en in een ander topic de DDM-1. Deze zijn allemaal al eens gemaakt en gerepaint in zowat alle uitvoeringen. Ik zou bv. graag eens wat anders zien. De NS Beel, een juiste NS 1500, de stuurstand van de oude Benelux trein enzovoort. Er ontbreekt nog heel veel NS materieel. Jullie zijn allemaal erg goede bouwers. Ik weet zeker dat jullie het ontbrekende ook kunnen maken.  Maar dit is geen aanval naar jullie, want ga vooral door met bouwen.

Dank voor jullie begrip.

Groet, rd1738.
 :) ;)

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
Re: Bouwen: Bestaand materieel of niet?
« Reply #1 on: Monday 17 November, 2014, 01:32:15 »
Jammer vind ik het verkeerde woord. Ten eerste denk ik dat heel veel mensen blij zouden zijn met een geanimeerde Plan T/U/V, en ten tweede moet je begrijpen dat mensen altijd maken wat ze zelf leuk vinden. Motivatie is namelijk een groot deel van materieel bouwen voor MSTS. Als je bepaald materieel heel graag in MSTS wil hebben, zal je net iets meer doorzetten als bij iets wat je maar matig interesseert...

Zo heb ik niks met de Beel of de 1500, terwijl ik wel nog meer bestaand materieel in mijn achterhoofd heb waar ik BIN versies van op de planning heb staan.

En alhoewel de Mat 64 en de DDM-1 er inderdaad al zijn, hebben deze geen geanimeerde deuren, en ook hebben de bestaande modellen mij iets te weinig detail. Dus volgens mij zou dit model (en de DDM-1 ook) best van toegevoegde waarde zijn. En als er ander materieel is wat je graag wil hebben kan je altijd zelf eens een gmax/3dc/3dsmax tutorialtje proberen. Misschien is het wel makkelijker dan je denkt...  ;)

Mensen die materieel maken steken hier veel tijd in en de reden waarom ze dat volhouden is omdat ze iets maken wat ze zelf leuk vinden.

Grtz Steve

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #2 on: Monday 17 November, 2014, 15:35:58 »
Persoonlijk probeer ik in mijn NS-lijn zo veel mogelijk locs te bouwen die nog niet eerder zijn gebouwd, daar er ook nog genoeg niet gebouwd is.

Daarentegen moet ik soms wel concessies aan deze lijn doen, omdat ik probeer materieel bij elkaar te bouwen dat goed bij elkaar past, maar ook op de al gemaakte routes past in mijn tijdvak (Marnetime, Rotterdam 1938 en mijn eigen Zuidwest-Nederland 1935 route), waardoor ik wel eens een dubbel heb met de modellen van HCC. Ik moet ook zeggen dat het gebleken is dat het heel verleidelijk is om uit dit tijdvak sneltreinmachines te bouwen, maar dat stoptrein en lokaallocs vaak een beetje blijven liggen, dus daar probeer ik een beetje verandering in te brengen.

Op het gebied van museummaterieel: ja, tuurlijk, er zijn al lang locs van de serie 23, 50, en 52, maar vaak zijn dat modellen waarmee ik mijzelf niet kan verenigen, en om in dezelfde bouwstijl de locs te hebben als de VSM-route van mijn hand bouw ik deze locs geheel in mijn stijl nogmaals.

Concluderend: ja, het is natuurlijk interessanter om een trein te maken waar nog geen model van is, maar om een mooi, bij elkaar passend park te bouwen, moet je soms op een andere bouwer dubbelen. En ten slotte blijf je als bouwer leren, waardoor je nogal eens je modellen moet updaten.
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Voorheen: nstomjanssen2000
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
« Reply #3 on: Monday 17 November, 2014, 15:58:33 »
Allemaal groot gelijk. Maar ouder materieel (lees: jaren 1930) was er in veel meer soorten en maten, zo kun je verschillende locs maken zonder dat er dubbelontwikkelingen zijn. Bij moderner materieel is het merendeel van de populaire treintjes al gemaakt, dus gaat de bouwer een vervanger maken van datgene dat er al is. (er zijn altijd uitzonderingen, de 3700 is door 3 personen gebouwd en er is nog geen Protos)

Ik zou bv. graag eens wat anders zien. De NS Beel, een juiste NS 1500, de stuurstand van de oude Benelux trein enzovoort. Er ontbreekt nog heel veel NS materieel.
De Beel zit nog wel ergens in mijn achterhoofd, de 1500 is meerdere malen gerepaint op een Britse Class 87, voor de stuurstand van de Beneluxtrein moet je Diederik heel lief aankijken en de rest van de collectie ouder mat na WO2 begint ook zich op te vullen. (toch ook veel door Jeroen, Robert en Jordy, pluim) Voor daarvoor begint ook wel wat te komen, kijk maar eens rond op Treinenwereld.

*
Hogesnelheidstrein
5.154 posts
« Reply #4 on: Monday 17 November, 2014, 16:12:00 »
Ik vraag me wel altijd af waarom ineens al het materieel binpatch moet hebben.
Voor panto's en cabines is het leuk maar voor deuren geef ik er weinig om.

Persoonlijk zie ik liever mooie foto(look) textures dan bewegende deuren. In Tsjechie heeft men dit goed voor mekaar.
Een deel van het materieel zou met nieuwe HD textures best nog wat jaartjes meekunnen. Hoewel er ook ondertussen aardig wat materieel vervangen zou mogen worden.

*
Intercity
757 posts
« Reply #5 on: Monday 17 November, 2014, 18:57:42 »
Misschien een idee de blauwe Plan C , Plan D , Plan K , Plan N en Plan W 1 en W 2 Rijtuigen met en zonder NS Logo
(Plan D bestaat wel zonder en logo maar niet met)

Didam 2009
« Last Edit: Monday 17 November, 2014, 19:15:50 by didam2009 »

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
« Reply #6 on: Monday 17 November, 2014, 21:35:23 »
Je kunt natuurlijk ook te precies zijn, als je voor elk apart rijtuigje een andere versie wilt, dan blijf je bezig en komt er een moment waarop je MSTS onherroepelijk zal crashen. Plan N zou volledige nieuwbouw moeten betekenen, de rest is wel te maken uit spul van Quinzeedied, maar hij heeft nou eenmaal ook geen oneindige hoeveelheid tijd. En hoeveel meerwaarde zou het hebben van die kleine details nou hebben? Het kan goed dat je zegt dat het leuk is en dat je dan weer met iets nieuws komt.

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #7 on: Tuesday 18 November, 2014, 16:12:34 »
Lol, er ontstaat gelijk een hele discussie. Dat crashen van msts valt, als je TrainStore gebruikt, wel mee, maar ik ben inderdaad met je eens dat het overbodig is om elk variantje apart te doen. Denk aan die versie van RET metro Type B waarbij er ramen in de cabinedeur zitten of de museumversie van Type M. Het is zeker leuk dat er een paar aparte rijtuigjes gemaakt worden, maar hoeveel mensen rijden er nou daadwerkelijk mee?

Dat van die HD textures is ook waar. Misschien iets voor de repaintgoden onder ons?

Verder snap ik dit hele topic sowieso niet. Het is toch aan mensen zelf om te bepalen wat ze bouwen?

*
Hogesnelheidstrein
Student
3.525 posts
« Reply #8 on: Tuesday 18 November, 2014, 16:53:14 »
Daar heb je gelijk in, maar ik denk dat het voor de 'buitenwacht' ook interessant is om te weten waarom wij als bouwers kiezen voor een bepaald model, en waarom wij er soms voor kiezen een model te bouwen dat er al is ;).

*
Hogesnelheidstrein
www.kerap.tk
1.315 posts
« Reply #9 on: Tuesday 18 November, 2014, 17:13:24 »
Da's ook waar. Nou, dan zouden we nu van die vragen verlost moeten zijn...  :P

*
Hondekop
174 posts
« Reply #10 on: Wednesday 19 November, 2014, 02:43:21 »
Even iets recht zetten. Ik heb dit niet als nieuw topic geopend. Van mij uit was het gewoon een reactie op wat er momenteel gebouwd wordt. Het is nu een nieuw topic geworden. De een zegt dat het zinloos is, de moderator die verplaatst heeft vond het de moeite waard om er een apart topic van te maken.  Ik zelf vind dat iedereen mag bouwen wat hij wilt, al is het model al weet ik veel hoeveel keer gemaakt. Wij mogen blij zijn dat we de nieuwe modellen uiteindelijk mogen downloaden en gebruiken. Ik ben er altijd blij mee. En ja,  natuurlijk zou ik en ook andere mensen het leuk vinden als er een nog niet bestaand model gemaakt wordt. Dit bericht is ook geen aanval naar de bouwers of wie dan ook. Het is en blijft een hele leuke hobby en dat moet het ook zeker blijven!! In ieder geval blijkt dat MSTS nog volop leeft. Er wordt nog heel veel gebouwd. Super!! Dus mijn dank aan de bouwers.

Bedankt voor het begrip.
Groet, rd1738.
 :) ;) :)

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
« Reply #11 on: Wednesday 19 November, 2014, 08:45:09 »
Aan mij hoef je geen excuses aan te bieden, ik ben blij dat ik op het forum iets anders lees als "Hoe lang duurt het nog?"

*
Intercity
547 posts
« Reply #12 on: Wednesday 19 November, 2014, 10:30:48 »
Inderdaad een leuke discussie en ik kan me de vraag ook wel voorstellen.

Naast dat ik met een groot aantal modellen wel de eerste was, bouw ik zelf natuurlijk ook treinen die al eens eerder door anderen zijn gemaakt (DB 103, NS1100, NS1200, NS1300, ICR-rijtuigen).

De voornaamste reden dat ik er toch aan begon was meestal omdat ik de kwaliteit van de al bestaande modellen niet voldoende vond of omdat ik het gewoon een mooie trein vind en het altijd een leuke uitdagingis om moeilijke vormen zo realistisch mogelijk over te zetten in een virtueel model. Soms komt het ook voor dat een bepaalde loc of rijtuig goed past bij een van mijn eigen project, dan is het natuurlijk zonde dat de andere trein qua detaillering niet goed past bij mijn trein, met weer vele extra uren werk als gevolg. :P Kijk dus ook vooral niet raar op als, mocht de mat '46 ooit af zijn, er meer treinstellen gaan volgen...

Verder heb ik wel eens dat ik ergens op vakantie de gelegenheid heb een trein van alle kanten op de foto te zetten, dan vragen die foto's natuurlijk om een mooi model, dit laatste was bijvoorbeeld het geval toen ik in augustus vorig jaar op München Hbf oog-in-oog kwam te staan met de 103 245.

Tot slot ben ik ook bezig om mijn eigen bestaande modellen up-te-daten, wat soms ook niet helemaal nodig is (bijvoorbeeld bij de eerder genoemde 103), maar ik blijf nou eenmaal een perfectionist. In de laatste categorie staat al jaren in de planning om de plan D's op te waarderen en misschien ook wel de 1300. Maar daar moet ik eerst nog maar eens wat tijd voor zien te vinden...
Huidige projecten: Bietentrein | TEE DE-IV | Plan E-rijtuigen
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

*
Hondekop
148 posts
« Reply #13 on: Wednesday 19 November, 2014, 18:30:37 »
Ik weet misschien nog wel een uitdaging voor diep-gravers, de NS-1400, die nooit gebouwd is,zijn wel bouwtekeningen van naar mijn weet. Het lijkt mij wel leuk als iemand die bouwt of mij kan leren die te bouwen.

Offline Tom
*
Hogesnelheidstrein
Geboren Nijmegenaar
2.382 posts
« Reply #14 on: Wednesday 19 November, 2014, 18:34:49 »
Ik heb tekeningen, maar het feit dat die nooit heeft gereden en er dus geen geluidsopnamen en close-upfoto's van details zijn, is het wel erg lastig om het te doen. Ik wil je de basis wel leren (voeg me toe op Skype), maar uiteindelijk is het een kwestie van doen, doen en nogmaals doen voordat je een kwalitatief meesterwerk kunt neerzetten.