Standpunt TreinPunt.NL rondom sites met goedkope game-keys

TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
Treinpunts eigen vitaminebron
2.576 posts
Standpunt TreinPunt.NL rondom sites met goedkope game-keys
« on: Thursday 29 August, 2019, 17:07:07 »
Beste allemaal,

Afgelopen tijd zijn er op het forum een aantal links naar sites met goedkope game- of DLC-keys geplaatst. We hebben met het team besloten deze verwijzingen te verwijderen.

Bij deze links wordt vermeld dat deze manier van aanschaffen van games of DLC’s legaal is, omdat er gewoon een werkende steam-link gedeeld wordt. Dit wil alleen niets zeggen over de legaliteit van de aanschaf.
Stel je voor dat je een laptop koopt die een adviesprijs van 1000 euro heeft, en je deze voor 100 euro koopt bij een winkel die geen officiële handelaar is van dat merk. Gevoelsmatig zou er dan toch een alarmbel af moeten gaan dat er iets niet klopt. Dat de laptop nog in een nog ongeopende, originele doos zit maakt niet dat de verkopende partij er daardoor op een legale manier aangekomen is. De kans is zeer groot dat de laptop in dit geval domweg ergens gestolen is en je je schuldig maakt aan heling als je deze koopt. Deze situatie is zeer vergelijkbaar met dit soort downloadsites.

Dit wil niet zeggen dat een aankoop op een site met goedkope keys per definitie niet legaal is: Goedkope keys kunnen ook opgekocht worden uit bijvoorbeeld een uitverkoop van een winkel waarna deze op een ander moment, met een kleine winst, worden doorverkocht. Er zijn echter ook talloze voorbeelden te vinden waarbij keys opgekocht zijn met gestolen creditcards of door middel van andere vormen van diefstal verkregen zijn.

Om deze reden willen wij vanuit TreinPunt.NL deze sites niet ondersteunen. Verwijzingen naar deze sites zullen wij dan ook actief verwijderen.
Sites die retail-codes direct van de leverancier verhandelen, en dit dus bewezen legaal doen, vallen hier uiteraard niet onder.
« Last Edit: Thursday 29 August, 2019, 17:17:34 by Supercitroen »
Groeten,
Jeroen

*
Blokkendoos
91 posts
Re: Standpunt TreinPunt.NL rondom sites met goedkope game-keys
« Reply #1 on: Thursday 29 August, 2019, 17:59:34 »
Ik kom niet graag bijdehand over maar hier ben ik het toch niet geheel mee eens.

Stel je voor dat je een laptop koopt die een adviesprijs van 1000 euro heeft, en je deze voor 100 euro koopt bij een winkel die geen officiële handelaar is van dat merk. Gevoelsmatig zou er dan toch een alarmbel af moeten gaan dat er iets niet klopt. Dat de laptop nog in een nog ongeopende, originele doos zit maakt niet dat de verkopende partij er daardoor op een legale manier aangekomen is. De kans is zeer groot dat de laptop in dit geval domweg ergens gestolen is en je je schuldig maakt aan heling als je deze koopt. Deze situatie is zeer vergelijkbaar met dit soort downloadsites.
Nee, ik ben ook geen officieel merk dealer maar verkoop wel computers en onderdelen vaak tegen een lager tarief. Hoe? Slim inkopen.. Als je dit nou op markt plaats zou betrekken ja dan is de kans groot dat hij gestolen is maar een geregistreerd verkoper met een KvK enz kun je toch vertrouwen?

Nog 1 voorbeeld, als er een klant naar me toekomt met een kapot iPhone scherm en ik repareer hem met een niet Apple merk scherm, werkt te telefoon dan minder goed? Nee, ben ik een oplichter? Nee, want hoe hard ik ook de originele onderdelen zou gebruiken apple laat dit niet toe want die verkopen ze niet. Samsung dan weer wel maar ben geen officiële Samsung herstel partner, betekend dit dat ik minder goed ben in de reparatie dan een wel geregisterde partner? Nee. enz. 

Bij deze links wordt vermeld dat deze manier van aanschaffen van games of DLC’s legaal is, omdat er gewoon een werkende steam-link gedeeld wordt. Dit wil alleen niets zeggen over de legaliteit van de aanschaf.
Als het niet legaal zou zijn, dan zou steam toch dom zijn om die serials niet te blokkeren! Misschien weet je dit niet, maar als software handelaar kun je inderdaad gewoon code's opkopen bij ValveSoft het bedrijf achter steam.

Sites die retail-codes direct van de leverancier verhandelen, en dit dus bewezen legaal doen, vallen hier uiteraard niet onder.
Zulke sites had ik dus gedeeld, maar volgens jullie blijkbaar niet legaal?

**
TreinPunt.NL Vriend
Sprinter
211 posts
« Reply #2 on: Thursday 29 August, 2019, 19:09:39 »
Ik sluit me bij Brianless Soul aan.

In Nederland, en de meeste andere landen ben je onschuldig tot dat het tegendeel is bewezen.
Ik koop wel vaker digi keys voor windows voor mijn eigen computers en als ik knutsel aan computers/laptops van vrienden en familie, die Key's zijn ook stukken goedkoper maar komen gewoon van een Nederlandse legale computer repair/service winkel.

Klink mij nog al als de omgedraaide wereld aan, en mogelijk meer een rede voor concurrentie met verkoop tegen te gaan.
« Last Edit: Sunday 01 September, 2019, 15:59:59 by RemkoH »
Gr. DenverTrucker

TreinPunt.NL Administrator
Hogesnelheidstrein
Treinpunts eigen vitaminebron
2.576 posts
« Reply #3 on: Wednesday 04 September, 2019, 09:53:52 »
In de slotsom van de openingspost heb ik gesteld dat wij als team verwijzingen naar sites die mogelijk op illegale wijze verkregen gamecodes verkopen actief zullen verwijderen. Dit is een zeer scherp geformuleerde stelling, die we na een goed teamoverleg toch willen bijstellen.

Met het actief verwijderen van verwijzingen naar kortingssites sluit je sites met illegale codes uit, sites die wel legaal handelen sluit je hiermee ook uit en dat is onwenselijk. Ook is het lastig een schifting te maken tussen legaal en illegaal en daar komt ook de volgende uitspraak van denvertrucker bij kijken:

In Nederland, en de meeste andere landen ben je onschuldig tot dat het tegendeel is bewezen.

Om die reden hebben we besloten verwijzingen naar deze sites niet actief te verwijderen, maar wel te blijven informeren over de achtergronden van goedkope gamekeys, en dat dit een grijs gebied blijft.

**
TreinPunt.NL Vriend
Sprinter
211 posts
« Reply #4 on: Wednesday 04 September, 2019, 10:20:48 »
Is idd een grijs gebied, het informeren van mensen kan nooit kwaad, en het is aan de mensen die van die sites gebruik maken om te controleren of ze legaal zijn of niet.

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
(lid) MSTS/RW team
1.018 posts
« Reply #5 on: Wednesday 04 September, 2019, 11:07:07 »
Ben het wel eens met de stelling van het team, heb dit jaar tot 2 keer toe het team gewaarschuwd.
Omdat ik merkte dat  dat er s'nachts berichten kwamen met troep zeg maar linken die na een verkeerde site verwijzen,
En er ook gebruikers zijn die er zomaar op klikken en voilá je hebt de poppen aan het dansen. ;D
Dat er site zijn met goedkope keys kun je ook anders door geven. ( door het na iemand te mailen bv.)
Ik vindt het leuk om scenario's te spelen.
Kijk ook eens hier
Facebook

*
Blokkendoos
91 posts
« Reply #6 on: Wednesday 04 September, 2019, 12:53:24 »
Dat is een mooie middenweg, natuurlijk moet je blijven opletten met naar waar men linkt, de sites waar ik naartoe verwezen heb waren gewoon clean.

Betekend dit ook dat mijn topic teruggehaald kan worden?!

**
TreinPunt.NL Vriend
Hogesnelheidstrein
(lid) MSTS/RW team
1.018 posts
« Reply #7 on: Wednesday 04 September, 2019, 13:18:24 »
Je kunt je ook neerleggen bij de wijze woorden van  Supercitroen het is nu eenmaal
de beslissing van het Team.  8)

TreinPunt.NL Moderator
Intercity
Scenario bouwer, lua scripter en veel meer
781 posts
« Reply #8 on: Wednesday 04 September, 2019, 15:13:16 »
Betekend dit ook dat mijn topic teruggehaald kan worden?!

Nee want het wordt nog steeds niet aangespoord.

*
Blokkendoos
91 posts
« Reply #9 on: Wednesday 04 September, 2019, 16:13:44 »
Je kunt je ook neerleggen bij de wijze woorden van  Supercitroen het is nu eenmaal
de beslissing van het Team.  8)

Wie zegt dat ik me er niet bij neer leg ;-) mag het toch vragen?