TSRE5: een volwaardig alternatief voor de Route Editor?

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.402 posts
TSRE5: een volwaardig alternatief voor de Route Editor?
« on: Friday 07 April, 2017, 17:00:16 »
Ik ga toch eens de aandacht hier vestigen op TSRE5, een geheel nieuwe Route Editor voor MSTS en Open Rails (ontwikkeld door Goku). Dit programma implementeert een aantal functies die tot nu toe door (betaalde) programma’s moesten worden uitgevoerd waarin veel minder zicht was, zoals het tekenen van terrain textures op tiles en het overnemen van DEM-data uit *.hgt bestanden.

Daarnaast heeft deze route editor de beschikking tot het inleggen van kaarten uit Open Street Maps en sattelietfoto’s uit Google Earth (vergelijkbaar met de wijze waarop de World Editor van TS2017 dat doet).

Verder kent dit programma verschillende OpenRails functies, en kan die dus plaatsen, zoals locatiespecifieke car spawners. Ook kan dit programma posities en locaties overnemen van andere objecten (bijvoorbeeld een spoordijk plaatsen onder een track), en shapes 1 op 1 vervangen (bijvoorbeeld track substitution techniek), waarmee je je een hoop werk kan besparen omdat je niet meer in de worldfiles hoeft te frotten. Daarnaast kan je ook een aantal tweaks doen die voor MSTS al langer bekend zijn, maar altijd met de hand moesten worden toegepast.

Ook wordt er nog gewerkt aan een interne activity editor, en beschikt het programma al over een Consist Editor die qua functionaliteit al dicht in de buurt zit van het befaamde conbuilder.

Ten slotte de grootste twee voordelen: deze editor kan in tegenstelling tot de MSTS RE probleemloos op full screen gebruikt worden, en het programma is vlotter en (op bepaalde gebieden) stabieler dan de MSTS RE, wat routebouwers een hoop frustratie kan schelen.

Het programma is te downloaden van http://koniec.org/tsre5 (lees goed de installatieinstructies, begin met het downloaden van de zip van versie 0.69).

Nog een paar screens:

Terreintextures tekenen.

Rechts het menu voor selecteren en plaatsen van objecten, merk ook op dat de car spawner volledig in beeld gebracht wordt.

Doe er uw voordeel mee zou ik zeggen :)
Groet,
Robert

Moderator Treinpunt.nl
Webmaster Treinenwereld.eu

Voor het meest verse nieuws over ontwikkelingen, klik hier!

www.kerap.tk
1.248 posts
Re: TSRE5: een volwaardig alternatief voor de Route Editor?
« Reply #1 on: Saturday 08 April, 2017, 03:11:04 »
Lol, en ik maar denken dat Goku mijn favoriete stripfiguur was...  :P

Kan je hem naast de MSTS route editor gebruiken, of raak je die OR functies kwijt als je een route in de MSTS RE bewerkt nadat je ze hiermee toegepast hebt, zoals met die locatiespecifieke carspawners? Wist wel van het bestaan hiervan, maar wist niet dat het zo mooi en handig was. Ga er zeker eens naar kijken als ik de tijd kan vinden.

« Last Edit: Saturday 08 April, 2017, 04:38:43 by KerAp »

Grtz Steve

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.402 posts
« Reply #2 on: Saturday 08 April, 2017, 09:33:29 »
In principe kan je de MSTS RE gewoon nog naast deze RE gebruiken, en doe dat vooral om te controleren of alles nog werkt ;). Belangrijk is wel dat deze RE, net als OR veel meer aankan dan de MSTS-engine, waardoor het dus kan voorkomen dat als je in TSRE5 uitschiet met het aantal objecten enz. het voor kan komen dat MSTS zich er geen raad meer mee weet, maar dat is iets waar je zelf meestal bij bent.

De locatiespecifieke carspawners zitten MSTS niet in de weg, maar MSTS kan er verder ook niets mee. Als je de worldfiles waar je dit hebt toegepast daarna met de MSTS RE bewerkt, wordt de regel die de specifieke carspawner regelt (het is echt slechts één regel per carspawner) door MSTS weer gewist. Het verschilt echter per functie of MSTS dat doet of niet, want als de functie volledig in de OpenRails subfolder wordt geregeld, ziet MSTS niet eens dat er gekke regels in de route zijn verwerkt ;).
« Last Edit: Saturday 08 April, 2017, 09:35:54 by rjz222 »

www.kerap.tk
1.248 posts
« Reply #3 on: Saturday 08 April, 2017, 12:56:47 »
Okay, duidelijk. Bedankt voor de uitleg.

**
Rolling stock developer
424 posts
« Reply #4 on: Saturday 08 April, 2017, 17:58:42 »
Interessant!

Start inderdaad beduidend sneller op dan de oude RE, en het grotere scherm is zeker prettig.
22-10-2017: Nieuw project op website!
Meer info over mijn actuele projecten te zien op mijn  Project Blog

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.402 posts
« Reply #5 on: Friday 09 June, 2017, 09:03:16 »
Inmiddels zijn we alweer een aantal versies verder, en gisteren kwam de ontwikkelaar op de proppen met een interessante nieuwe feature, zie https://www.youtube.com/watch?v=z61lYgzvlKw.

Ja, je ziet het goed: lopende mensen :D. De functie maakt gebruik van dedicated carspawners (dus is Open Rails only) en custom road paths (die dus met de nieuwste TSRE5 kunnen worden aangemaakt). Dit betekent wel dat er sets van personen nodig gaan zijn (de set die hier wordt gebruikt is voor moderne routes al heel fraai, maar voor routes in het verleden zullen er toch echt andere personen nodig zijn).

Op trappen ziet het er nu nog gek uit, maar een van de belangrijkste featuredevelopers van Open Rails heeft daar al een oplossing voor ontwikkeld, en die moet nu *alleen* nog door de procedure heen voor goedkeuring.

Voor meer informatie, zie: http://www.elvastower.com/forums/index.php?/topic/30374-walking-humans/

453 posts
« Reply #6 on: Friday 09 June, 2017, 09:53:37 »
 :)

rjz222,

Dat is een goede ontwikkeling.
In MSTS hadden wij zo iets ook al, alleen was het nog niet zo gedetailleerd:

- http://www.didi2004.de/

Deze waren door wijlen Didi ontwikkeld.

m.v.g.

A.N. de Jong

TreinPunt.NL Moderator
Treinpunts eigen vitaminebron
2.518 posts
« Reply #7 on: Friday 09 June, 2017, 13:28:32 »
Klopt, maar er is in de modellen van Didi2004 en dit systeem een belangrijk verschil: De Didi-modellen zijn "slechts" geanimeerde objecten die een vanuit het object bepaald pad volgen.
In het nieuwe systeem kan je, net als dat je sporen of autowegen legt, nu het pad dat de voetgangers lopen zelf bepalen. Daarmee is dit een stuk bruikbaarder dan de (voor die tijd zeer vooruitstrevende) personen van Didi.
Groeten,
Jeroen

www.kerap.tk
1.248 posts
« Reply #8 on: Friday 09 June, 2017, 19:55:08 »
Goku is ook de beste van Universum 7...  ;)

Ik vind het persoonlijk irritant om te zien, en wat doen die blokjes op die brug onder de voetgangers, maar tof dat het kan! Hoe defineer je het pad dat ze afleggen eigenlijk?

En... Ze in- en uit laten stappen in rollend materieel is nou ook niet zo ver weg meer!
« Last Edit: Friday 09 June, 2017, 19:59:01 by KerAp »

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.402 posts
« Reply #9 on: Friday 09 June, 2017, 20:08:25 »
Het afleggen van het pad wordt op dit moment met de lineaal gedefinieerd (er komt nog een aparte functie voor).

Die blokjes zijn denk ik door de ontwikkelaar van deze personen (dat is niet Goku zelf) geplaatst als moederobject. Ik hoop inderdaad dat die nog onzichtbaar gemaakt worden, want dat is inderdaad irritant ;).

TreinPunt.NL Moderator
Treinpunts eigen vitaminebron
2.518 posts
« Reply #10 on: Friday 09 June, 2017, 21:54:03 »
[modelspoormodus]Dat zijn uiteraard de magneten om de poppetjes op hun plek te houden tijdens het bewegen[/modelspoormodus]

Zonder dollen: Het een en ander is natuurlijk nog in ontwikkeling. Het is duidelijk dat Open Rails zich langzaamaan echt losmaakt van MSTS en daarmee een volwaardige vervanger gaat worden!

www.kerap.tk
1.248 posts
« Reply #11 on: Saturday 10 June, 2017, 12:24:42 »
Ik denk dat die blokjes ook dienen om ze handig te kunnen plaatsen. (Als het blokje in de vloer verdwijnt is het goed ofzo).

Wat misschien wel leuk zou zijn is meerdere groepen met verschillende tempo's ofzo. Ik heb nog nooit zoveel mensen strak in dezelfde pas zien lopen lol. Het Koreaanse leger is er niks bij. ;D

Die mevrouw met die kinderwagen heeft ook maling aan de rest van de mensen trouwens. Is ook niet goed voor de baby. :P

Edit: Ik zou zelf graag de mogelijkheid hebben om 2 routes tegelijk open te hebben. Makkelijk voor het nadoen. Zou het probleem wat net in het Vechtdallijnen topic opduikt bijvoorbeeld een stuk makkelijker op te lossen maken.
« Last Edit: Saturday 10 June, 2017, 12:31:09 by KerAp »

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.402 posts
« Reply #12 on: Sunday 08 October, 2017, 19:06:16 »
*schopje*

Afgelopen nacht is er weer een flinke update over TSRE5 gegaan. Deze update (versie 0.692(1)) bevat, naast een aantal bugfixes in de route editor en een nieuwe installatieprocedure, een bijna volwaardige activity editor, waarmee de activity editor van MSTS zelf in principe overbodig wordt.

Meer informatie:
Versie 0.692 (Elvas Tower)
Hotfix 0.6921 (Elvas Tower)
Website TSRE5 (Voor een beginnershandleiding van de Route Editor, en de volledige download directory)
Handleiding (Google Docs)
« Last Edit: Monday 09 October, 2017, 19:19:52 by rjz222 »

50 posts
« Reply #13 on: Thursday 26 October, 2017, 21:27:09 »
Mooi! Veel dank voor het signaleren.

704 posts
« Reply #14 on: Friday 27 October, 2017, 07:51:45 »
Beste treinpunters

kan ik hier ook een consist mee maken ?

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.402 posts
« Reply #15 on: Friday 27 October, 2017, 20:30:27 »
Dat kan, er wordt een .bat meegegeven om de consist editor te openen ;).

453 posts
« Reply #16 on: Saturday 28 October, 2017, 10:07:25 »
 :)

@rjz222,

Er zijn weer een aantal updates verschenen:

- TSRE5_v0.6922 (20-10-2017)
- TSRE5_v0.6923 (20-10-2017)
- TSRE5_v0.6924 (20-10-2017)
- TSRE5_v0.6925 (22-10-2017)
- TSRE5_v0.6926 (22-10-2017)
- TSRE5_v0.6927 (25-10-2017)
- TSRE5_v0.6928 (26-10-2017)

Misschien handiger als er een nieuwe update verschijnt ook de datum hierbij te vermelden.

m.v.g.

A.N. de Jong

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.402 posts
« Reply #17 on: Saturday 28 October, 2017, 16:18:00 »
Hoi AN,

Ik meld hier specifiek grote feature updates, omdat de mensen die TSRE5 actief gebruiken zelf waarschijnlijk de topics van de ontwikkelaar ook in de gaten zullen houden voor bugfix-updates, terwijl grote feature updates ook nieuwe gebruikers voor een applicatie als TSRE5 kunnen genereren ;).

704 posts
« Reply #18 on: Monday 06 November, 2017, 20:18:37 »
Ik heb een vraag over dit programma
ik ben op de oficiele site geweest om het programma te downloaden maar ik weet niet wat ik moet downloaden
Ik zien daar 12 bestanden staan met daar onder 3 gele blokjes wat moet ik douwnloaden

TreinPunt.NL Moderator
Student
3.402 posts
« Reply #19 on: Monday 06 November, 2017, 20:22:52 »
Simpel: je klikt op last modified, en klikt op het bestand (dus de .exe) die als hoogste in de lijst verschijnt ;).

704 posts
« Reply #20 on: Tuesday 07 November, 2017, 21:16:15 »
is er ook een Nederlands handleiding stap voor stap voor stap in staat wat ik moet doen.
De installatie kan ik starten maar hoe ver kan ik niet vinden zoals Waar ik het programma moet neer zetten