NSM

SEO en grondlegger: Steamtrains Unlimited.
113 posts
NSM
« on: Tuesday 10 July, 2018, 16:45:25 »
Even wat fotos die ik afelipen zaterdag in t spoorwegmuseum heb genomen.

Wat de stoomloks betreft kan ik t niet laten om deze te inspecteren. Wat mij vooral opviel is dat de smering maart net aan is. Maar omdat de loks allemaal stationair staan is t wel genoeg want bewegen doen de loks niet. Voor de 3737 vindt ik dit een vreselijk iets. De lok is (weer) niet meer rijvaardig.

T drijfwerk moet gereviseerd worden. Iets wat ze destijds bij de renovatie niet hebben gedaan waardoor er veel spelling zit op t drijfwerk. Hieruit zijn de nodige problemen ontstaan met de laatste ritten die de lok gereden had. 

Het is een weemoedig gezicht met deze wetenschap, Optisch staat de lok er wel goed bij.

« Last Edit: Thursday 12 July, 2018, 10:09:15 by rcdevisser »
"Steam is all what IP".
Rij je met stoom? kijk dan eens hier:
www.steamtrainsunlimited.com en/of www.steamtrainsunlimited.net en/of www.facebook.com/steamtrainsunlimited.
-------------------------------------------------
Ronald de Visser
SEO en grondlegger van: Steamtrains Unlimited
Lid van: SSN

515 posts
Re: NSM
« Reply #1 on: Wednesday 11 July, 2018, 22:48:08 »
Even wat fotos die ik afelipen zaterdag in t spoorwegmuseum heb genomen.

Wat de stoomloks betreft kan ik t niet laten om deze te inspecteren. Wat mij vooral opviel is dat de smering maart net aan is. Maar omdat de loks allemaal stationair staan is t wel genoeg want bewegen doen de loks niet. Voor de 3737 vindt ik dit een vreselijk iets. De lok is (weer) niet meer rijvaardig.

T drijfwerk moet gereviseerd worden. Iets wat ze destijds bij de renovatie niet hebben gedaan waardoor er veel spelling zit op t drijfwerk. Hieruit zijn de nodige problemen ontstaan met de laatste ritten die de lok gereden had. 

Het is een weemoedig gezicht met deze wetenschap, Optisch staat de lok er wel goed bij.

De stoomlocomotieven staan niet continue stil. Voor interne rangeertransporten worden zij wel eens verplaatst.
Maar dat is nog niet het grootste probleem. Ook een nieuwe stoomketel is dan noodzakelijk. De bestaande stoomketel voldoet niet meer. Daarnaast als deze locomotief ooit nog eens op het Nederlands spoorwegnet zou kunnen rijden moet er (vereenvoudigde) ATB worden ingebouwd.
Het aanpassen van deze locomotief met ATB zou het uiterlijk te veel aantasten volgens het NSM.
Daarnaast zou deze revisie, nieuwe onderdelen en aanpassingen vele miljoenen gaan kosten wat het NSM niet heeft.
Ook het drukker treinverkeer op het Nederlands spoorwegnet en de gebruiksvergoeding voor het gebruik van de infrastructuur is een belemmering voor inzet van deze locomotief. Daarnaast moet nog van betaald personeel worden gebruikt voor de inzet.
Het NSM heeft een nauwe band met de NS die niet erg wel willend tegen overstaat tot inzet van deze locomotief. Enerzijds is de NS de grote financier van het NSM, maar er zijn plannen om dit te gaan afbouwen omdat dit niet binnen de commerciële doelstellingen van de NS past, anderzijds zijn een aantal "hoog geplaatste personen" met grote invloed die afwijzend staan tegen over stoomlocomotieven en derhalve hieraan geen medewerking willen verlenen.
Immers deze locomotieven zijn wel geschonken door de NS aan het NSM maar onder bepaalde voorwaarden.
Een aantal jaren geleden heeft het NSM dit eens onderzocht.

Deze vraag is al eens gesteld door de Vrienden van het Nederlands Spoorweg Museum en in één van de periodieken van de VNSM/NSM behandeld waarin deze informatie is te vinden.

Wil dit kans van slagen hebben dan is een omslag nodig bij de NS en voor het project zou een inzamelingsactie opgezet dienen te worden voor de grondige restauratie en daarnaast een commercieel bedrijfsplan te worden opgezet voor inzet op het Nederlands Spoorwegnet. De ticket prijs zal dan erg hoog zijn voor een rit per persoon.
Eveneens geldt dit voor de 6300 serie.

Voor er men roept dat de VSM, SSN, e.d. wel op het Nederlands railnet rijden met (stoom)locomotieven/treinstellen moet men realiseren dat dat eigen organisaties zijn die los staan van de NS en alleen met Prorail te maken hebben voor het aanvragen van rijpaden en betalen van vergoedingen voor het gebruik van de Nederlandse infrastructuur.
Deze locomotieven beschikken over ATB voor het gebruik in Nederland op het Nederlands railnet.
Het NSM is géén spoorweg onderneming en heeft géén licenties. Het is afhankelijk van anderen die dat wel hebben zoals de NS waaronder het eigen NSM materieel rijdt.

m.v.g.

A.N. de Jong
« Last Edit: Thursday 12 July, 2018, 22:27:22 by ANdeJong »