ChrisTrains SNG W.I.P

*
Blokkendoos
68 posts
Re: ChrisTrains SNG W.I.P
« Reply #210 on: Monday 30 September, 2019, 13:43:37 »
Meschien is het niet zo netjes dat ik dit vraag maar hoe duur wordt deze trein? Zoals gewoonlijk 13 euro of zoals de TRAXX wat duurder. Het zal een geweldig sinterklaas cadeau zijn namelijk :D

TreinPunt.NL Administrator
Intercity
Twitch Streamer
Let's drive some trains!
865 posts
« Reply #211 on: Monday 30 September, 2019, 13:52:28 »
Meschien is het niet zo netjes dat ik dit vraag maar hoe duur wordt deze trein? Zoals gewoonlijk 13 euro of zoals de TRAXX wat duurder. Het zal een geweldig sinterklaas cadeau zijn namelijk :D

De prijs kan best die van de Flirt zijn of net iets goedkoper als je kijkt dat het maar 1 trein is, en niet meerdere soorten zoals van de Suwex en Arriva varianten.  Tevens kan het zijn dat die dan nog niet klaar dus.
Dus wacht maar rustig af :)
Treinpunt Administrator
De downloads worden bekeken en behandeld door het team. Bij afkeuring altijd een PB.
Vragen over downloads? Stuur het team een PB!

Te vinden op Twitch (Za/Zo, 19:30u).
Meer informatie op http://www.robjansen.info

*
Hogesnelheidstrein
Choo choo!
1.923 posts
« Reply #212 on: Saturday 05 October, 2019, 17:35:36 »
SNG heeft nu eindelijk een ruitenwisser :D
Het maken van de modellen is eenvoudig. Typen in het Nederlands? Dan moet je raden wat ik probeer te zeggen

*
Hogesnelheidstrein
3.440 posts
« Reply #213 on: Saturday 05 October, 2019, 18:35:26 »
Great  job Chris   8)
I cant wait to drive this train.

*
Sprinter
267 posts
« Reply #214 on: Saturday 05 October, 2019, 18:40:28 »
deze trein heb ik in gezeten van heerhugowaard na hoorn op 10 sept om met stoomtrein mee te gaan

gr Petra

*
Hogesnelheidstrein
Routebouwer Groningen-Delfzijl
1.110 posts
« Reply #215 on: Saturday 05 October, 2019, 19:38:01 »
Prachtig werk en wat ziet de trein er mooi uit!  8)

*
Intercity
523 posts
« Reply #216 on: Sunday 06 October, 2019, 17:02:28 »
Als ik nu zo naar buiten kijk, in Nederland, is dat hard nodig....... :(

*
Blokkendoos
Route Bouwer: Roodeschool-Groningen
64 posts
« Reply #217 on: Sunday 06 October, 2019, 17:18:10 »
Ah, vliegjes uitvegen!
Train Driver's POV Dutch Railways and Cabview Holland Dutch Railways management

*
Stoomlocomotief
39 posts
« Reply #218 on: Tuesday 08 October, 2019, 13:11:27 »
Chris heeft op z'n website wwe een projectupdate geplaatst, met de SNG cabine.

*
Stoomlocomotief
39 posts
« Reply #219 on: Tuesday 08 October, 2019, 17:16:29 »
Hopelijk is het niet erg als ik dit vraag: zal de ETCS hetzelfde zijn als in de TRAXX, maar dan wel met de GUI van de SNG, of zal de ETCS in de SNG iets uitgebreider zijn (meer features)?

Ik snap dat het maken van deze treinen heel ingewikkeld is, maar ik wilde het alleen maar vragen.

Veel success met het bouwen, Chris!
« Last Edit: Thursday 17 October, 2019, 10:56:17 by RemkoH »

*
Hogesnelheidstrein
Choo choo!
1.923 posts
« Reply #220 on: Tuesday 08 October, 2019, 17:28:45 »
Ik denk dat het bijna hetzelfde zal zijn als de TRAXX. Wegens hoe ingewikkeld het is, en binnen de beperkingen van het spel.

*
Blokkendoos
64 posts
« Reply #221 on: Tuesday 08 October, 2019, 17:38:51 »
Ik denk dat het bijna hetzelfde zal zijn als de TRAXX. Wegens hoe ingewikkeld het is, en binnen de beperkingen van het spel.

Zit er ECTS in de SNG dan? Weer wat geleerd!

*
Intercity
Lid MSTS/RW team
676 posts
« Reply #222 on: Tuesday 08 October, 2019, 18:28:35 »
Treinbeïnvloeding: ETCS ATB-EG
Een schouderklopje, een vriendelijk woord en dat op een goed gekozen momentje is wat een ieder bekoort en betekent meer dan een duur presentje.

Henk van Hattem

*
Stoomlocomotief
39 posts
« Reply #223 on: Tuesday 08 October, 2019, 21:10:21 »
Treinbeïnvloeding: ETCS ATB-EG

De SNG heeft ook ATB-Vv. Aangezien de echte SNG ATB-Vv heeft ben ik benieuwd of de CT SNG ook ATB-Vv zal hebben naast ATB-EG.
« Last Edit: Wednesday 09 October, 2019, 11:36:18 by Nightjet »

*
Stoomlocomotief
39 posts
« Reply #224 on: Wednesday 16 October, 2019, 19:01:45 »
Chris, ik heb een tip voor je om iets toe te voegen aan de SNG: als je de richtingschakelaar in neutraal zet en volgens mij alleen wanneer je stilstaat zal de ATB teruggaan naar 40 km/h. Ik bedoel:

1. Je bent bijna bij station Blerick, de ATB maximumsnelheid is 130 km/h.

2. Je bent gestopt op station Blerick.

3. Nu je bent gestopt, zet je de richtingschakelaar in neutraal. Zodra je de richtingschakelaar op neutraal zet zal de ATB terugspringen naar 40 km/h ter bevestiging. Nu valt de dodeman je ook niet meer lastig.

4. Nu doe je de richtingschakelaar naar voren. Zodra je dit doet zal de ATB terugspringen naar bijvoorbeeld 130 km/h.

5. Je mag met maximaal 130 km/h rijden.

En Chris, ik heb een vraag: is het mogelijk om een remproef te doen in jouw treinen? En waarom gaat de remhendel in TS naar de snelremstand wanneer ATB ingrijpt? Want in het echt is dit niet zo.

*
Hogesnelheidstrein
Choo choo!
1.923 posts
« Reply #225 on: Wednesday 16 October, 2019, 22:01:28 »
Bedankt voor de ATB tip.
Over de remhandel - in de blueprints heeft de handel verschillende "stops", waarbij een ervan "emergency" is. Het is gewoon een functie van het spel dat als er een noodrem is, dan gaat alle controls naar de 'noodrem' positie - helaas met de rij/rem handel zie dan dat deze handel meteen naar de noodrem positie zelf beweegt.
Ik denk dat ik deze met een 'dummy' control en wat scripting misschien beter kan maken.

*
Stoomlocomotief
39 posts
« Reply #226 on: Wednesday 16 October, 2019, 23:11:21 »
Bedankt voor de ATB tip.
Over de remhandel - in de blueprints heeft de handel verschillende "stops", waarbij een ervan "emergency" is. Het is gewoon een functie van het spel dat als er een noodrem is, dan gaat alle controls naar de 'noodrem' positie - helaas met de rij/rem handel zie dan dat deze handel meteen naar de noodrem positie zelf beweegt.
Ik denk dat ik deze met een 'dummy' control en wat scripting misschien beter kan maken.

En over de ATB - dat had ik hier gevonden: https://youtu.be/Jbhx5saHbAg

Het staat bij 2 minuten en 45 seconden.
« Last Edit: Wednesday 16 October, 2019, 23:13:10 by Nightjet »

*
Hogesnelheidstrein
1.544 posts
« Reply #227 on: Thursday 17 October, 2019, 13:57:59 »
Dit gaat voor alle treinen op en is ook een logisch gevolg als je de werking van ATB kent. Chris heeft dit bij de 6400 loc toen zelfs al toegepast (dacht ik). Rijrichting in de 0-stand en ATB valt terug naar 40.
Machinist.

*
Hogesnelheidstrein
Choo choo!
1.923 posts
« Reply #228 on: Friday 18 October, 2019, 03:00:56 »
Voortgang met de bestuurders tafel.
Ook wat info over de beveiliging systeem. Terwijl de SNG in principe met ETCS kan rijden, er zijn geen trajecten in Nederland waar de SNG wel met ETCS level 2 rijdt. Ik ben in gesprek met een paar machinisten en het lijkt alsof de software voor ETCS gewoon niet bestaat in de huidige SNG.
Op de Hanzelijn zijn er plannen in 2020 om een gemodificeerde SNG te gebruiken tijdens de ATO testing maar op deze moment is dit nog niet gebeurt.
Tussen Amsterdam and Utrecht is de systeem altijd in ETCS-NTC modus - dus gewoon ATB-EG.
Als ik alles goed heeft begrijpen van mijn contacts, is er is op deze moment geen mogelijkheid om screens en data te krijgen van een SNG die met ETCS level 2 rijdt want het bestaat gewoon niet.
Dus voor v1.0 van het trein zal het alleen met ATB komen - net zoals in het echte leven.
Het goed nieuws is dat de trein nu eerder kan uitkomen want de ingewikkelde scripts van ETCS moeten niet in v1.0 zijn. Maar nee - ik heb nog steeds geen release datum :)

*
Stoomlocomotief
39 posts
« Reply #229 on: Friday 18 October, 2019, 08:22:24 »
Chris, is het mogelijk om in de SNG het dodemanspedaal te laten werken, dus ook met het pedaalgeluid, i.p.v. de dodemansknop?

In ieder geval, veel succes met het bouwen Chris!  :)

*
Stoomlocomotief
39 posts
« Reply #230 on: Friday 18 October, 2019, 08:34:27 »
Voortgang met de bestuurders tafel.
Ook wat info over de beveiliging systeem. Terwijl de SNG in principe met ETCS kan rijden, er zijn geen trajecten in Nederland waar de SNG wel met ETCS level 2 rijdt. Ik ben in gesprek met een paar machinisten en het lijkt alsof de software voor ETCS gewoon niet bestaat in de huidige SNG.
Op de Hanzelijn zijn er plannen in 2020 om een gemodificeerde SNG te gebruiken tijdens de ATO testing maar op deze moment is dit nog niet gebeurt.
Tussen Amsterdam and Utrecht is de systeem altijd in ETCS-NTC modus - dus gewoon ATB-EG.
Als ik alles goed heeft begrijpen van mijn contacts, is er is op deze moment geen mogelijkheid om screens en data te krijgen van een SNG die met ETCS level 2 rijdt want het bestaat gewoon niet.
Dus voor v1.0 van het trein zal het alleen met ATB komen - net zoals in het echte leven.
Het goed nieuws is dat de trein nu eerder kan uitkomen want de ingewikkelde scripts van ETCS moeten niet in v1.0 zijn. Maar nee - ik heb nog steeds geen release datum :)

Ik zie in die foto in het linkerscherm ‘Amersfoort’ staan. Is dit voor de koersborden? En is het een static of echt werkend display? En werken de knoppen ‘Ontgrendelen’, ‘Buiten Dienst’, en ‘Attentie’ in de SNG? Want na een ATB snelremming moet je op ‘Ontgrendelen’ drukken om verder te kunnen rijden - net als een PZB Zwangsbremsung moet je daarna op ‘PZB Frei’ drukken om verder te kunnen rijden.

*
Hogesnelheidstrein
1.544 posts
« Reply #231 on: Friday 18 October, 2019, 10:09:51 »
De SNG heeft de complete ETCS installatie wel werkend ingebouwd zitten. Het is alleen zo dat er een sleutelschakelaar op de stuurtafel zit. Zonder deze sleutel en deze sleutel dan ook om te zetten, wordt alleen ATB EG als beveiligingssysteem gebruikt.

Wel moet je al een SoM= Start of Mission maken bij het gereedmaken van de trein. O.a. voer je dan treinnummer en treinsamenstelling in.

Het klopt inderdaad dat ze nog nergens ingezet worden waar ERTMS ligt, en als het er bij afwijkende matinzet ligt, rijden ze alsnog gewoon op ATB. Eerst de toelatingen onder ERTMS en personeel opleiden.

*
Stoomlocomotief
39 posts
« Reply #232 on: Friday 18 October, 2019, 11:42:44 »
De SNG heeft de complete ETCS installatie wel werkend ingebouwd zitten. Het is alleen zo dat er een sleutelschakelaar op de stuurtafel zit. Zonder deze sleutel en deze sleutel dan ook om te zetten, wordt alleen ATB EG als beveiligingssysteem gebruikt.

Wel moet je al een SoM= Start of Mission maken bij het gereedmaken van de trein. O.a. voer je dan treinnummer en treinsamenstelling in.

Het klopt inderdaad dat ze nog nergens ingezet worden waar ERTMS ligt, en als het er bij afwijkende matinzet ligt, rijden ze alsnog gewoon op ATB. Eerst de toelatingen onder ERTMS en personeel opleiden.

Dus ERTMS werkt gewoon 100% in de SNG, maar het is nog nooit getest in de SNG. Bedoel je dat?

*
Intercity
Mcn Cxx Valleilijn
540 posts
« Reply #233 on: Friday 18 October, 2019, 13:37:17 »
Dit gaat voor alle treinen op en is ook een logisch gevolg als je de werking van ATB kent. Chris heeft dit bij de 6400 loc toen zelfs al toegepast (dacht ik). Rijrichting in de 0-stand en ATB valt terug naar 40.
Dat is niet helemaal waar, bijvoorbeeld Protos hoeft niet in de nulstand te worden gezet, dodeman wordt bij stilstand gepauzeerd en ATB blijft actief. De nulstand betekend sowieso een snelremming in dat ding. ;D

Vziw is dat wel de enige waarbij dat is, dat spul van Stadler moet je wel in de nul zetten...
Het is allemaal niet makkelijk. Maar samen komen we er wel. 8)

*
Hogesnelheidstrein
1.544 posts
« Reply #234 on: Friday 18 October, 2019, 14:30:56 »
Ik ben ook totaal niet bekend met de Protos.. Haha!

Laat ik het anders stellen: De treinstellen en locs die voor NSR rijden, werkt het zoals ik omschreef. Rijrichting nulstand is ATB '40'/geel en dodeman kun je loslaten.

*
Hogesnelheidstrein
Choo choo!
1.923 posts
« Reply #235 on: Friday 18 October, 2019, 16:09:33 »
Er komt wel een soort start-of-mission - een verkorte versie want er is geen reden om de trein en gebruikers nummers in te toetsen. Dat zou een paar honderd objects en een hoop code in de scripts zijn voor helemaal niks. Wel zou het mooi om te zien maar het is verkwistend voor het spel. Ik denk dat ik de SOM vanaf de 'start' knop zal doen.

Over de ATB op de scherm - 'buiten dienst' zal oplichten als je zonder ATB wil rijden (want er zijn wel veel spelers die gewoon wil rijden). 'Ontgrendelen' zal ook werken na een snelremming.

Over de linkerscherm - ja - deze is een "mirror" van de koersrolborden buiten op de trein. Dus als je de bestemming veranderd, dan veranderd die linker scherm ook. Er is ook het mogelijkheid om deze scherm gewoon uit te zetten.

*
Blokkendoos
64 posts
« Reply #236 on: Friday 18 October, 2019, 16:28:58 »
Er komt wel een soort start-of-mission - een verkorte versie want er is geen reden om de trein en gebruikers nummers in te toetsen. Dat zou een paar honderd objects en een hoop code in de scripts zijn voor helemaal niks. Wel zou het mooi om te zien maar het is verkwistend voor het spel. Ik denk dat ik de SOM vanaf de 'start' knop zal doen.

Over de ATB op de scherm - 'buiten dienst' zal oplichten als je zonder ATB wil rijden (want er zijn wel veel spelers die gewoon wil rijden). 'Ontgrendelen' zal ook werken na een snelremming.

Over de linkerscherm - ja - deze is een "mirror" van de koersrolborden buiten op de trein. Dus als je de bestemming veranderd, dan veranderd die linker scherm ook. Er is ook het mogelijkheid om deze scherm gewoon uit te zetten.

Wow! Sounds good!

*
Stoomlocomotief
39 posts
« Reply #237 on: Friday 18 October, 2019, 17:01:25 »

Je zegt nu ‘start of mission’. Dit is toch iets wat bij ETCS hoort en niet bij ATB, en je zei eerder dat de SNG geen ETCS zal hebben met v1.0. Dus ik snap niet wat je precies bedoelt met de ‘start of mission’-functie.

Ga zo door, Chris! Ik merk dat het telkens realistischer wordt, en dat is goed!

*
Hogesnelheidstrein
Choo choo!
1.923 posts
« Reply #238 on: Friday 18 October, 2019, 18:00:56 »
Er is een soort 'start of mission' bij de SNG ook met ATB. Gewoon de nummers intoetsen voor de toestel, en je machinist nummer, daarna op 'start' toetsen, en daarna op de knipperende ATB icon toetsen om ATB in te stellen.

*
Hogesnelheidstrein
1.544 posts
« Reply #239 on: Saturday 19 October, 2019, 13:58:19 »
Je zegt nu ‘start of mission’. Dit is toch iets wat bij ETCS hoort en niet bij ATB, en je zei eerder dat de SNG geen ETCS zal hebben met v1.0. Dus ik snap niet wat je precies bedoelt met de ‘start of mission’-functie.

Ga zo door, Chris! Ik merk dat het telkens realistischer wordt, en dat is goed!

De SoM wordt in het echt ook al gemaakt, ook al rijdt de trein onder ATB-EG (officieel ATB-STM). Dit is iets wat gewoon ingebouwd zit en nu eigenlijk nog geen functie heeft. Hiermee wordt straks dan de remcurve bepaalt. Onder ATB heeft SNG gewoon een vast remcriterium (niet zoals de FLIRT dynamisch).